Hätäkeskuslaitoksen viestintäasiantuntija Katri Kalliomäen mukaan 112-päivänä herätellään ihmisiä tunnistamaan ja ennaltaehkäisemään erilaisia vaaratilanteita sekä opastetaan heitä aktiiviseen ja vastuulliseen toimintaan mahdollisissa hätätilanteissa. Samalla lisätään kansalaisten turvallisuusmyönteisyyttä sekä turvallisuustietoja ja -taitoja. Kampanjan jatkuvana teemana on arjen turvallisuus.
– Turvallisuuden rakentamiseen tarvitaan ihan meitä kaikkia. Jokaisen tulisi tunnistaa turvallisuusriskit ennakkoon. Tätä työtä tukee valtakunnallinen 112-päivä, jossa turvallisuustoimijat yhdessä kertovat kansalaisille arjen turvallisuuteen liittyvistä asioista, vaarojen ennaltaehkäisystä sekä oikeista toimintatavoista hätätilanteen yllättäessä.
Tapahtumia on järjestetty vuosittain noin 100 eri puolilla Suomea. Nykyään kampanjoidaan ahkerasti myös sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #112päivä ja #112dagen.
Ennakoimalla voidaan estää vaaroja
Katri Kalliomäki kertoo, että näin talviaikaan tapaturmia voi ennaltaehkäistä esimerkiksi käyttämällä kengissä liukuesteitä, pakkaamalla naskalit mukaan jäille lähtiessä, käyttämällä pimeällä heijastinta sekä huolehtimalla palovaroittimen toimintakunnosta ja kynttilöiden turvallisesta polttamisesta. Ihmisten on myös hyvä oppia tunnistamaan esimerkiksi sydän- ja aivoinfarktien tuntomerkit. Näissä tilanteissa oireiden tunnistaminen ja nopea avunsaanti ovat toipumisen kannalta ensiarvoisen tärkeitä.
– Kun soitetaan hätänumeroon, haaveri on jo ehtinyt tapahtua. Hätänumeroon 112 tehtiin vuonna 2018 yli 2,7 miljoonaa hätäilmoitusta. Hätäilmoituksista yli 100 000 johtui kaatumisesta ja lähes 11 000 koski haavaa. Uskon, että suuri osa näistä tapaturmista olisi voitu välttää ennakoimalla mahdolliset turvallisuusriskit.
Säästä hätänumero hätätilanteisiin
Hätäkeskuslaitos muistuttaa 112-päivänä hätänumeron oikeasta käytöstä ja Euroopan yhteisestä hätänumerosta.
– Suomessa hätänumeron tunnettavuus on huippuluokkaa, mutta sen käytössä on vielä parannettavaa. Yli 20 prosenttia hätäilmoituksista eivät kuuluisi hätäkeskuksen hoidettavaksi. Virheelliset ilmoitukset ovat pääasiassa sellaisia, missä ei tarvita paikalle kiireellistä viranomaisapua, mutta kansalaisella ei ole ollut tietoa muusta auttavasta tahosta. Ihmisten olisikin hyvä muistaa, että hätänumeroon tulee soittaa vain silloin, kun paikalle tarvitaan kiireellisesti auttavia viranomaisia, sanoo Kalliomäki.
Hätäkeskuslaitos suosittelee lataamaan 112 Suomi -mobiilisovelluksen. 112 Suomi on mobiilisovellus hätänumeroon soittamiseen ja hätäpaikannukseen. Sen keskeisin hyöty on, että avunsaanti hätätilanteessa nopeutuu. Lisäpalveluihin kuuluvat päivystysnumerot kiireettömään avuntarpeeseen sekä uutuutena vaaratiedotteiden välittäminen.
Vaaratiedotekokeilu 112-päivänä
Virallista vaaratiedotteiden välitysjärjestelmää testataan jälleen 112-päivänä 11.2.2019 klo 11.20. Kokeilussa vaaratiedotteet päivittyvät televisioon sekä teksti-tv:n sivulle 112. Lisäksi vaaratiedotejärjestelmää testataan tuttuun tapaan radioissa.
Hätäkeskuslaitos osallistuu testaamiseen julkaisemalla vaaratiedotteet Hätäkeskuslaitoksen sosiaalisen median kanavilla ja uutena kanavana 112 Suomi -sovelluksessa.