“Monessa kohtaa suomalainen tuote tulee halvemmaksi kuin kiinalainen”

Marko Kirvesmäen Telakeskus Oy tekee myös omia tuotteita. Etualalla vasemmalla oleva liukuesterauta on yksi niistä.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

Kirvesmäen yrittäjän ura alkoi vuonna 2004, kun hän osti osakkuuden kattopeltifirmasta, jossa oli aiemmin ollut töissä. Sen rinnalle tuli myöhemmin kaivinkoneyritys, jossa hän vastasi koneista ja hankki niihin varaosat.

–Aloin miettiä, että ulkomailta niitä saisi halvemmalla ja tutkia nettiä.

Internet-sukupolven kasvattina ja kielitaitoisena hän oli hankkinut jo aiemmin ulkomailta autoja ja erilaisia koneita.

–Kaikki lähti omasta tarpeesta. Tein pohjatyötä, mutta vasta kuin jäin pois koneurakoinnista, aloin ostaa määrätietoisesti ulkomailta ja myydä Suomessa.

Etsiessään vuonna 2013 asiakkaalle osia Kirvesmäki löysi hollantilaisen varaosamerkin, VemaTrackin, jota tuo maahan nykyisinkin. Toiminimellä alkanut yritys muuttui Telakeskus Oy:ksi 2014.

–Aiemmin olin ostanut paljon Aasiasta ja pitkä toimitusaika rajoitti kaupan käyntiä. Sain tietää, että VemaTrackilla oli myyntiedustus monessa muussa maassa, muttei Suomessa, ja tiesin, että tähän pitää tarttua.

2013 Suomi oli laman pohjalla. Hinta ratkaisi varaosien ostossa, ja se oli Kirvesmäen etu. Hän tunsi ennalta urakoitsijoita, joista tuli pian kanta-asiakkaita ja se loi uskoa syntyvään yritykseen. Myös oma kokemus alan yrittäjänä on ollut arvokasta.

–Koneet ovat kiinnostaneet aina, ja olen saanut niiden kanssa touhuta pienestä pitäen. Entisenä konealan yrittäjänä tunnen asiakkaideni arkea. Kilpailijamme ovat vanhan liiton varaosataloja, meillä on nuorekkaampi ote ja teemme asioita, joilla erottaudumme heistä.

Pitkäjänteinen ja määrätietoinen työ on tuottanut tulosta. Liikevaihto on nelinkertaistunut 2,1 miljoonaan euroon. Kirvesmäen mukaan yrityksen reklamaatioprosentti on lähellä nollaa. Laatuun panostetaan, ja hinnat on pyritty pitämään kilpailukykyisinä.

–Yrittäjyys vaatii ajan uhraamista, sinnikkyyttä ja omistautumista sekä rehellisyyttä. Jos huijaat yhtä asiakasta, kymmenen lähtee saman tien, Kirvesmäki linjaa.

–Emme hae halvinta, vaan sellaista, mitä uskaltaa myydä ja sanoa, että se on hyvä.

Investointeja Telakeskus on tehnyt maltilla. Työskentelyä helpottamaan halliin on tulossa ketjujen ja telojen kasausrata. Kesällä nousee tontille vielä 500 neliön varasto.

TELAKESKUS suunnittelee ja toteuttaa asiakkaille telarunkoja. Jos mahdollista, Kirvesmäki teettää osia, kuten telaohjureita, lähialueen yrityksissä.

–Maaseudun palvelut pysyvät vain, jos niitä käyttää. On siinä sekin etu, että jos tuotteeseen tarvitaan muutoksia, voin käydä paikan päällä ja homma hoituu heti. Monessa kohtaa suomalainen tuote tulee halvemmaksi kuin kiinalainen.

Omaa tuotantoa ovat muun muassa liukuesteraudat. Tuotekehitystä syntyy tarpeen mukaan.

PERHOLAISSYNTYINEN Marko Kirvesmäki muistelee aloittaneensa työnteon apupoikana sahalla kaverinsa kanssa vain hieman yli 10-vuotiaana. Into työntekoon on jäänyt päälle. Nyt hän kuitenkin haluaa antaa aikaa myös perheelleen sekä harrastuksille.

–Ei työ saa olla kaikki kaikessa.

Kirvesmäki harrastaa maantiepyöräilyä, uintia, hiihtoa, matkustusta ja kalastusta.

–Junnuja yritän houkutella mukaan.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti