Asiakkaiden käsitys kirjastojen palveluista on hyvin positiivinen. Asiakkaiden kokonaisarvosana (asteikko 4-10) kirjastoille oli 8,80 eli kouluarvosanoilla kiitettävä. Tuloksista voidaan päätellä, että kirjastolla on huomattava vaikutus kirjastonkäyttäjän elämään.
Kyselyyn vastanneiden mukaan kirjasto on vaikuttanut heidän elämäänsä erittäin tai melko paljon seuraavilla tavoilla.
- parantanut elämänlaatua (85 %)
- tarjonnut virikkeitä vapaa-aikaan ja harrastuksiin (77%)
- auttanut löytämään tarvittua tietoa (75 %)
- lisännyt lukemista (59%)
- parantanut tietoteknisiä taitoja (22 %)
- lisännyt sosiaalisia kontakteja (18 %)
Kirjastojen henkilökunta sai erinomaiset palautteet ammattitaidostaan ja palveluhalustaan sekä helposta tavoitettavuudestaan. Kirjastojen tärkeimpänä palveluna pidetään mahdollisuutta lainata kirjoja. Kirjastojen järjestämistä tapahtumista lapsille ja nuorille suunnattuja pidettiin tärkeimpinä. Kirjastotiloihin oltiin pääosin tyytyväisiä, erityisesti
omatoimisen käytön mahdollisuuteen.
Vaikka arviot kirjaston toiminnasta olivat hyvin positiivisia, on toiminnassa myös kehitettävää. Kirjastojen tiloja pidettiin pääosin sopivina, mutta hiljaista tilaa kaivattiin enemmän. Myös nuorille kirjastonkäyttäjille kaivattiin lisää tilaa. Kirjastojen tapahtumat saivat hyvät arviot, vaikka niissä käy asiakkaista vielä pieni osa.
Valtakunnallinen yleisten kirjastojen asiakaskyselyn raportti löytyy aluehallintoviraston nettisivulta.
Kyselyn koordinoivat yhteistyössä aluehallintovirastot, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä kirjastot. Kyselyn toteutti Taloustutkimus Oy (Recommended Finland Oy:n alihankkija Hansel-puitesopimuksessa).