Koulutiestä vaaditaan turvallisempaa

Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

EVIJÄRVEN haapajärvenkyläläisten koulutiestä vaaditaan turvallisempaa.

Parikymmentä Haapajärvenkylästä kävellen tai pyörällä tulevaa koululaista joutuu koulumatkallaan ylittämään Kortesjärveltä päin tulevan, vilkkaasti liikennöidyn kantatien. Vaihtoehdoksi joukko vanhempia toivoo pyörätien rakentamista jo olemassa olevaan alikulkutunneliin.

Asian nosti pöydälle Facebookissa Anne-Mari Finni sen jälkeen, kun Kuoppa-ahon ja kantatien risteyksessä sattui aiemmin elokuussa mopon ja auton kolari.

–Ajattelin, että pitää toimia nyt, ennen kuin sattuu jotain pahempaa.

Risteyksen kohdalla on 80 kilometrin nopeusrajoitus, mutta Finnin mukaan Kortesjärveltä päin tulevien autoilijoiden nopeudet ovat käytännössä sen kohdalla lähempänä 100 kilometriä tunnissa. Rajoitus vaihtuu 100:sta 80:een muutama sata metriä ennen risteystä.

Finni sanoo, että hänen viidesluokkalainen poikansakin arkailee tien ylitystä, ellei turvana ole vanhempaa. Toisaalta lapset eivät välttämättä myöskään ymmärrä varoa vaaraa etenkään, jos heitä on suuri joukko.

–Pienen 1.–2.-luokkalaisen huomio ei jaksa kiinnittyä tarpeeksi paljon liikenteeseen, eikä hän välttämättä jaksa odottaa tarpeeksi kauan risteyksessä, Finni sanoo.

–Ja jos lapsia on isompi porukka, he hajaantuvat kuin varpusparvi ja tekevät mitä sattuu. Vähän kokeillaan keulimista ja kuka mitäkin, toinen haapajärvenkyläläinen vanhempi Virpi Talvitie lisää.

FINNIN ja Talvitien mukaan risteyksen vaarallisuus on ollut tiedossa siitä lähtien, kun Haapajärvenkylän kyläkoulu lakkautettiin reilu vuosikymmen sitten. He kertovat, että sen jälkeen kerättiin adressi olemassa olevaan alikulkutunneliin johtavan pyörätien rakentamiseksi, mutta siitä ei tuolloin seurannut mitään toimia.

Pienimuotoinenkin pyörätie jo olemassa olevaan alikulkutunneliin on heidän mielestään paras ratkaisu. Muut turvallisuutta parantavat keinot eivät heidän mukaansa riittäisi.

Peltipoliisin antamat sakot unohtuisivat heti, eikä nopeusrajoituksen laskeminen 60:een tai Kuoppa-ahon puolisen risteysalueen näkyvyyden parantaminen puita ja pensaita katkaisemalla myöskään auttaisi. Myös suojatiehen lapset luottaisivat heidän mukaansa liikaa.

–Kunnan päättäjien pitäisi ottaa huomioon myös pienet lapset tieliikenteessä, Talvitie kiteyttää.

Mainos

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti