Valtteri Koski, 11, osallistui pari viikkoa sitten Honkajoella crosskartin SM-osakilpailuun, jossa hän sijoittui viidenneksi. Suoritus oli upea, sillä poika ei ollut koskaan aiemmin osallistunut kilpailuun eikä ollut juuri harjoitellut lajia etukäteen.
– Autoa ei paljon testailtu, ja aika-ajon ensimmäisessä lähdössä ketju meni poikki. Onnekkaasti lähtö kuitenkin uusittiin, ja nousin lopulta A-finaaliin asti, Valtteri kertoo.
Valtterilta itseltä onnistuu renkaiden vaihto, mutta muutoin varikkohommat hoitavat hänen perheensä; isä, äiti ja isoveli Riku ovat kaikki autohullua porukkaa. Isä ajaa rallia ja sprinttiä ja äiti jokkista, ja velikin on mukana huoltojoukoissa. Autoja työstetään vapaa-ajalla kuorma-autohallissa Kukkolassa, missä paikalla on kaikenlaista kilpa-autoa.
Crosskart on autourheilua, jossa ajetaan soralla ja piellä. Rallicross-radat ovat nopeita, ja niillä painetaan niin kovaa kuin auto antaa myöten eli noin sadan kilometrin tuntinopeutta. Autot ovat tehdasvalmisteisia ja putkirunkoisia, ja niissä on 125-kuutioinen motocross-pyörän moottori. Vanhempien sarjassa autot ovat isompia ja äkäisempiä: niissä on 650-kuutioinen katupyörän moottori. Laji on autourheilun mittapuulla kohtuullisen halpa; autot ovat isoin investointi, ja maksavat uutena noin 14 000 euroa, mutta rengassetin saa parilla sadalla.
Kausi on viiden osakilpailun mittainen, ja sen lopussa parhaat yhteispistemäärät ajaneet kuljettajat palkitaan.
– Toivottavasti samppanjalla, Valtteri heittää.
Laji on rantautunut Suomeen vasta pari kolme vuotta sitten, ja Valtterin sarjassa ajaa 13 kuljettajaa. Aikaisemmat 9-12-vuotiaiden ja 13-16-vuotiaiden sarjat päätettiin yhdistää, sillä molemmissa ajetaan samantehoisilla autoilla, eikä nuorempien sarjassa ollut tarpeeksi kilpailijoita.
Valtteri on ollut tekemisissä autojen kanssa lapsesta asti. Hän on ollut vanhempiensa mukana kisoissa pariviikkoisesta asti, ja nukkuukin paremmin korviahuumaavan moottorien ja pakoputkien metelin säestyksellä.
– Nelivuotiaana vietiin poika karting-radalle, jossa hän ajoi ulos ja putosi autosta. Löysimme hänet itkemästä auton vieressä, ja kypärän visiirikin oli sirpaleina. Kun päätimme pistää auton kärrylle, poika sanoi vain että älkää vielä pistäkö sitä pois, ajan ensi kerralla hiljempaa, isoveli Riku muistelee.
Sen jälkeen hän on ajellut jäällä, pellolla ja pihassa, ja käynyt motocross-koulun Seinäjoella. Äiti alkoi etsiä pojalleen uutta lajia, kun ei enää pärjännyt tälle jäällä.
Tuntematon crosskart tuli perheen tietoon hauskan sattumuksen kautta: lempääläinen kaima Valtteri Koski, 14, oli tehnyt itselleen nimeä crosskartissa, ja sen seurauksena kortesjärveläisen Valtteri Kosken tuttavat usein kyselivät, onko hän aloittanut uuden harrastuksen. Hän kiinnostui lajista, äiti hankki Ruotsista auton ja loppu on historiaa.
Kaikesta huolimatta kilpailutaustaa ei ennen Honkajoen kilpailua ollut, mutta kaikesta päätellen sitä tulee tulevaisuudessa kertymään rutkasti.
– Jos rahkeet riittää, niin tulevaisuudessakin voin tehdä tätä tai ajaa jopa rallia, Valtteri pohtii.
Kuten kaikki autourheilu, laji on jossain määrin vaarallinen, sillä kolareita ja ulosajoja voi sattua kovissa nopeuksissa. Rikun mukaan turvallisuuteen panostetaan, sillä kuskeilla on aina vyöt, asut ja kypärät kunnossa ja he ovat hyvin suojattuina putkirunkoisen auton sisällä. Mitään vakavaa hän ei muista koskaan kenellekään sattuneen, eikä perhe ole pojan suhteen erityisen huolissaan.
Lauantaina 7. kesäkuuta Valtteri ajoi Kouvolassa toisen osakilpailunsa, jossa hän sijoittui myös hienosti A-finaalin viidenneksi.
– Nousu oli kova, sillä aika-ajossa hän ajoi C-finaaliin. Sen hän voitti ja nousi B-finaaliin ja sieltä eteenpäin A-finaaliin. Huonoa tuuriakin oli matkassa, sillä Valtteri kolaroi hieman, mutta auto saatiin kuntoon, isä Jari Koski kertoo.