Joustavasti kohti työelämää

JOPO-toimintaa Evijärven keskikoulussa vetävä Jasmiina Mannermaa kokee tärkeäksi mutkattomat välit nuorten kanssa.
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

–JOPOLAISET on ylpeästi jopolaisia, toteaa yhteisöpedagogi Jasmiina Mannermaa, jonka päävastuulla on Evijärven keskikoulussa syksyllä aloitettu joustavan perusopetuksen eli JOPOn toiminta. 

Joustava perusopetus on yksi tapa järjestää opetusta ja sillä pyritään löytämään ratkaisuja oppilaan oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Opetushallitus on määritellyt JOPO-toiminnan tavoitteiksi muun muassa perusopetuksen keskeyttämisen vähentämisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä opiskelumotivaation ja elämänhallinnan vahvistamisen. 

Evijärven keskikoulussa joustava perusopetus on uutta toimintaa.

–Keväällä on varmasti pohdittu, että tällaiselle voisi olla tarvetta. Nyt nähdään, toimiiko malli meillä ja onko jatkossa tilausta tällaiselle toiminnalle, Mannermaa pohtii. 

Kunnilla on mahdollisuus järjestää joustavaa perusopetusta päättämässään laajuudessa oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden.

–Jokainen oppilas hakee JOPO-luokalle konkreettisesti hakulomakkeella. Sitten oppilaat haastatellaan ja sen jälkeen pohditaan, onko JOPO tälle oppilaalle paras vaihtoehto, kertoo Mannermaa. –Tuntuu, että tunkua voisi olla enemmänkin kuin mitä on mahdollista luokkaan ottaa, Mannermaa jatkaa. 

JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN toteutuksessa voi käyttää apuna esimerkiksi ohjattua opiskelua työpaikoilla tai muissa oppimisympäristöissä. Moniammatillinen työ korostuu opetuksen suunnittelussa sekä itse oppimisessa.

–Kaikkia tunteja ei olla pelkästään JOPO-luokassa, vaan osa tunneista on yleisopetuksen ryhmässä. Jokaisen oppilaan kanssa istutaan alas ja tehdään suunnitelma, miten joustavuus näkyy kenenkin lukujärjestyksessä. Yksi oppilas tekee tällä hetkellä osana opiskelua TET-päivän viikoittain koulun ulkopuolella, Mannermaa täsmentää.

Tänä vuonna yhteistyössä mukana on ollut etsivä nuorisotyö sekä kunnan liikunta- ja nuoriso-ohjaaja. 

Yleisopetus kuitenkin ohjaa JOPO-oppilaan työskentelyä.

–Joustavan perusopetuksen toiminnassa mukana olevalla ei ole opillisia haasteita, sillä opintojen sisältö ja opiskeltavien asioiden määrä on sama kuin yleisopetuksessa olevalla oppilaalla. Enemmänkin näen, että oppilas hyötyy pienemmästä ryhmästä ja yksilöidymmästä mahdollisuudesta opiskeluun, toteaa Mannermaa.

–On tärkeää, että JOPO-oppilaat saavat päättötodistuksen, mutta on paljon juttuja joihin pystyn tarttumaan yhteisöpedagogina. 

Noora Tupeli

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti