Hautamäelle kakkossija monien haasteiden jälkeen

Hyvin lumiset olosuhteet haastoivat kuljettajat SM-rallissa. Kuva: Jari Kohonen
Julkaistu:
Kategoria:
,
Aihe:

–Toki uusi moottori saatiin ajoissa nokalle ja auto oli jo maanantaina dynamometrissä säädettävänä, mutta siinä oli vielä aika paljon muita tehtäviä. Ajamaan en päässyt ollenkaan ennen tänne tuloa, Hautamäki sanoi.

Lähtökohtiin nähden kilpailu alkoi kuitenkin hyvin. Autokunta ajoi heti ensimmäiselle, äärettömän vaikealle erikoiskokeelle pohja-ajan. Kakkoselta alkaen tilanne kärjessä tiivistyi. Uuden autonsa myötä Jaakko Lavio ilmoittautui voittokamppailuun ajaen ennen iltapäivän huoltotaukoa vuorotellen pohja-aikoja Hautamäen kanssa.

Kun rallista oli ajamatta kolme erikoiskoetta ja runsaat 30 EK-kilometriä, johti Lavio 2,1 sekunnilla. Lumipyryn alettua tauon jälkeen uudelleen Lavio repi eroa lisää.

Pienet tiet sopivat eri autoille eri tavalla. Sen saivat tuntea myös Hautamäki ja Hautanen. Pakka meni sekaisin monessa luokassa ja niin kävi myös Hautamäen SM2-luokassa. Yhdessä sarjatuotantoautojen kanssa kilpailevat pienemmät ja kevyemmät N5-autot tarjosivat yllättävän kovan vastuksen. Rallin lopun lumipyryssä asetelma vahvistui ja Lavio vei vaativassa kisassa omaksikin yllätyksekseen voiton.

HAUTAMÄKI oli päivän seikkailun jälkeen kakkossijaankin kohtalaisen tyytyväinen.

–Se oli nimenomaan seikkailu jo pelkästään kelin takia. Oli aika vaihtelevaa. Alku meni yllättävänkin hyvin, kun tosiaan ottaa huomioon, etten ennen kilpailua päässyt ajamaan ollenkaan. Ja sellainen erikoiskoe heti alkajaisiksi. Sinne tuli kuitenkin ihan hyvä aika, Hautamäki hymyili.

–Huollossa pojat teippasivat lisävalot (häikäisyn ehkäisemiseksi) jo lumisadetta varten. Kuutosen lähdössä revin teipit pois, mutta sittenhän sitä lunta todella alkoi tulla. Kyllä siinä aika hukassa oltiin. Mutta ei kuitenkaan tehty isoja virheitä. Täältä oli pakko saada pisteitä, koska Rovaniemeltä tuli nollat, Hautamäki huomautti.

–Lavion Jaakolle ja Haatajan Pasille kaikki kunnia. Pojat ajoivat todella hyvän kilpailun. Rallin nopeimmallakin erikoiskokeella (EK5) he jäivät vain kolme kymmenystä, joten heillä oli tosi kova vauhti.

–Kaksi viimeistä pätkää tuntui, ettei auto pysy yhtään tiessä kiinni. Renkaat olivat tosi hyväkuntoiset ja toimivat hyvin, joten siinä ei ollut mitään ongelmaa. En tiedä, ajoinko niin hullusti vai tuliko auton voimansiirtoon joku juttu, mutta vaikka auto olisi ollut normaali ajaa, luulen että kakkonen olisi tullut silti rintaan.

– Kuopiossa koitetaan. Toivotaan, että siellä on kova, jäinen tienpinta, Hautamäki mietti.

Jari Kohonen

Tuloksia:

1) Jaakko Lavio-Pasi Haataja Peugeot 1.01.45,8, 2) Ville Hautamäki-Ari-Pekka Hautanen Mitsubishi 1.02.15,5 +29,7, 3) Miika Vuokila-Mika Pyyny Mitsubishi 1.03.14,2 +1.28,4, 4) Timo Mäenpää-Panu Plosila Mitsubishi 1.03.37,5 +1.51,7, 5) Kari Hämäläinen-Tero Rönnemaa Toyota 1.07.35,3 +5.49,5

Pistetilanne 2/7: 1) Miikka Vuokila 49, 2) Erno Kinnunen 25, 3) Jaakko Lavio 25, 4) Juha Pasanen 20, 5) Ville Hautamäki 18

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti