KOSKA muistisairaiden asiakkaiden määrä kasvaa kuntayhtymä Kaksineuvoisen alueella vuosi vuodelta, ja hoitaja-lääkäri-työparityöskentely sitoo nykyisen muistihoitajan työpanoksen, esittävät johtava ylilääkäri Heidi Ojala ja hoitotyön johtaja Johanna Heino yhtymähallitukselle, että tarvitaan toinen kokoaikainen muistihoitaja työmäärää jakamaan.
–Uusia asiakkaita ilmaantuu useita viikoittain, ja lisäksi muistihoitaja huolehtii aiemmin todettujen muistiasiakkaiden seurannasta. Tämän hetken tietojen mukaan kuluvalle vuodelle pelkästään seuranta-asiakkaita olisi jo noin 250, he toteavat esittelytekstissä.
Muistihoitajan työ sisältää paljon asiakkaiden ja omaisten ohjausta, joka on tärkeää, mutta aikaa vievää.
KAKSINEUVOISESSA laajennetaan myös Alisa-toimintaa.
Alisa-lyhenne tarkoittaa arvioivaa, liikkuvaa sairaalaa. Sen avulla voidaan välttää potilaan epätarkoituksenmukaista kuljettamista hoidon tarpeen arviointiin päivystykseen.
Sairaalaosastolle tulee aika ajoin potilaaksi turhaan uudelleen sellaisia asiakkaita, jotka on melko hiljattain kotiutettu sairaalaosastolta. Tätä kutsutaan pyöröovi-ilmiöksi.
1.4.2021 aloitettu Alisa-toiminta on tarkoitettu erityisesti hiljattain sairaalaosastolta kotiutuneita asiakkaita varten. Sen tavoitteena on antaa turvallista ja laadukasta hoitoa asiakkaan kotona yhteistyössä lääkärin, hoitopaikan henkilökunnan ja kotisairaalan henkilökunnan turvin.
Alkuvaiheessa sitä kokeiltiin kotihoidon ryhmäkodeissa ja kahdessa tehostetun palveluasumisen yksikössä.
Vuoden 2021 aikana Alisa-hoitajiin otettiin yhteyttä yhteensä 176 kertaa. Yhteydenotoista 82 johti asiakkaan luokse tehtävään käyntiin ja 49 ohjaukseen soittaa kiirevastaanotolle tai ambulanssi. 45 pystyttiin hoitamaan puhelimitse hyödyntäen tarvittaessa lääkärin konsultaatiota.
Alisa-toiminta on todettu tarpeelliseksi, ja sitä on syytä laajentaa säännöllisen kotihoidon asiakkaille.
Tämän vuoden alusta alkaen Alisa-toiminnan piiriin kuuluvat kaikki kuntayhtymän säännöllisen kotihoidon piirissä olevat, palvelusetelillä säännöllistä yksityistä kotihoitoa saavat, kotihoidon ryhmäkodit sekä alueen yksityisten palveluntuottajien tehostetun palveluasumisen yksiköt.
Kotihoidon asiakkaille käynnistettiin 6.9.2021 Pihlajalinnan 24/7-palvelu, johon Alisa-toiminta saadaan kytkettyä hyvin.
–Tavoitteena on vähentää säännöllisen kotihoidon asiakkaiden hyötyätuottamattomia päivystyskäyntejä, tunnistaa aidot hoitoa vaativat tilanteet ja nopeuttaa niissä hoitoonpääsyä, sekä varmistaa että hoito tapahtuu potilaan kannalta optimaalisessa paikassa ilman turhia siirtoja, Ojala ja Heino toteavat esittelytekstissä.
Alisa-hoitajan tavoittaa arkisin kello 9–17 ja muina aikoina numerosta vastaavat kotisairaalan työntekijät joka päivä kello 7–21. Alisan käynti on ilmainen asiakkaalle. Alisa-toimintaa tekevät kotisairaalan työntekijät, eikä lisää työntekijöitä rekrytoida.