Muutoksia kela-takseihin vuoden alusta

1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Etelä-Pohjanmaalla ne ovat Keskustaksi Oy ja Vaasan Ulataksi Oy. Asiakas voi itse valita, kummalta hän tilaa matkansa.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, asiakaan pitää tilata matka jommaltakummalta oman maakuntansa palveluntuottajalta. Tällöin hän maksaa matkastaan vain omavastuuosuuden, joka on enintään 25 euroa yhteen suuntaan tehdyltä matkalta.

Matkat tilataan numerosta 0800 924 40 (Keskustaksi Oy) tai numerosta 0800 500 100 (Vaasan Ulataksi Oy). Nämä uudet tilaisnumerot tulivat käyttöön 20. joulukuuta.

Palveluntuottajat vastaavat siitä, että kaikki niiltä tilatut Kelan korvaamat matkat hoidetaan tilauksen mukaisesti ja tarkoitukseen sopivalla kulkuneuvolla. Kyseessä on kokonaispalvelu, joka kattaa taksimatkojen tilauksen, yhdistelyn ja välityksen, kuljetuspalvelujen järjestämisen ja valvonnan sekä maksuliikenteen ja raportoinnin. Maksuliikenteessä käytetään Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä.

KUULO- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata taksimatkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot pitää ensimmäisellä tilauskerralla kuitenkin ilmoittaa puhelimitse. Vaikka asiakas olisi käyttänyt tekstiviestipalvelua aikaisemmin, hänen täytyy ilmoittaa tietonsa puhelimella uusille palveluntuottajille. Samalla asiakas saa lisäohjeet siitä, miten matkat tilataan jatkossa tekstiviestillä.

VALINNANVAPAUDEN lisäksi myös muita asiakkaiden toivomia muutoksia on luvassa. Jatkossa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron. Toinen tärkeä muutos on, että tiedot asiakkaan pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun (300 euroa vuonna 2022) täyttymisestä välittyvät Kelasta suoraan palveluntuottajalle.

Tietojen välittämiseen käytetään Takso-nimistä sähköistä kyselypalvelua, jonka kautta voidaan asiakkaan luvalla välittää myös​ muita matkaan liittyviä​ pitkäaikaisia tietoja. Tällainen on esimerkiksi tieto siitä, tuleeko matkalle mukaan apuvälineitä. Palvelun kautta voidaan asiakkaan suostumuksella välittää myös tieto siitä, onko asiakkaalle myönnetty toimeentulotuen maksusitoumus matkan omavastuuosuutta varten. Jos asiakas ei anna suostumusta sähköisen maksusitoumuksen käyttöön, Kela voi myöntää hänelle edelleen paperisen maksusitoumuksen.

JOS Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista.

Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi. Kela suosittelee, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun he ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.  

KELA korvaa terveydenhuoltoon tehdyn matkan kustannuksia, kun matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Matkat korvataan yleensä halvimman käytettävissä olevan matkustustavan mukaan. Jos asiakkaan terveydentila tai liikenneolosuhteet edellyttävät erityisajoneuvon, kuten taksin käyttöä, korvaus voidaan maksaa erityisajoneuvon käytöstä aiheutuneiden kustannusten mukaan.

Kela korvasi vuonna 2020 noin 2,7 miljoonaa taksimatkaa 367 610 henkilölle. Taksimatkoista maksettiin korvauksia 169 miljoonaa euroa.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti