Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkistanut valtakunnallisen terveysasemien asiakaspalautekyselyn tulokset. Laajan kyselyn mukaan eteläpohjalaiset ovat maan tyytyväisimpiä yhteydensaantiin terveysasemille. Yhteydensaanti koetaan nopeaksi ja joustavaksi.
–Hyvinvointialueemme keskiarvo on asteikolla 1–5 peräti 4,5, mikä on valtakunnallisesti paras tulos. Sote-keskusten ja toimipisteiden välillä on jonkin verran eroja, mutta kaikki tuloksissa näkyvät paikkakunnat yltävät 4:ään tai yli, mikä on todella hienoa, lähiterveyspalveluiden palvelualuejohtaja Pauliina Pippola kiittää.
–Lähiterveyspalveluissa sairaanhoitajien työnkuvaan kuuluu vahvasti potilaiden hoidontarpeen arviointi sekä ohjeiden ja neuvojen antaminen. Kuluvan vuoden aikana chat-palvelumme on käynnistynyt ja laajentunut ja sitä kautta yhteydenottojen määrä on lisääntynyt hienosti – se on asiakkaalle nopea ja joustava tapa hoitaa asiansa.
Myös hyvinvointialueen saama suositteluindeksi (NPS) on maan kärkitasoa, 79 (vaihteluväli -100 – 100). Suositteluindeksin muodostamiseksi kyselyyn vastaajat ottavat kantaa kysymykseen Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi?
–Tästä kiitos kuuluu hyvää työtä tekevälle henkilöstöllemme. Samansuuntaisia tuloksia olemme saaneet myös omista asiakaspalautekyselyistämme sekä potilaspalautteesta.
–Hyvät potilaskohtaamiset ja hyvän hoidon mahdollistaminen ovat työmme perusta, Pippola kiteyttää.
THL kerää terveysasemien vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein. Keväällä 2024 kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta yhteensä lähes 20 000 vastausta. Etelä-Pohjanmaalta vastaajia oli yli 600.
THL:n tiedote tutkimustuloksista:
Asiakkaat erittäin tyytyväisiä palveluun terveysasemilla – THL