Kännykän käyttöön liittyviä sääntöjä tiukennetaan kouluissa

Lappajärven lukiolaiset viettävät välitunnit pääosin kännykällä. Opiskelijoiden mukaan kännykänkäyttöä koskevien rajoitusten tiukentaminen ei suuremmin ole näkynyt arjessa.
Lappajärven lukiolaiset viettävät välitunnit pääosin kännykällä. Opiskelijoiden mukaan kännykänkäyttöä koskevien rajoitusten tiukentaminen ei suuremmin ole näkynyt arjessa.

OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN parhaillaan valmistelema lakiesitys puhelimen käytön rajoittamisesta kouluissa ja oppilaitoksissa on saanut kyseisiä tahoja tiukentamaan omia järjestyssääntöjään. Nykylainsäädännöllä koulut ja oppilaitokset voivat järjestyssäännöissään kieltää puhelimen häiritsevän käytön oppituntien aikana ja moni oppilaitos tekeekin niin. Häiritseväksi käytöksi luetaan kaikki, mikä ei liity oppituntiin tai opettajan antamiin tehtäviin. Opetushallitus (OPH) suosittelee rajoittamista myös niille tahoille, jotka eivät vielä kiellä kännykänkäyttöä järjestyssääntöjen puitteissa. (Lähde: OPH)

Myös Lappajärvellä on järjestyssääntöihin ja käytänteisiin tehty täsmennyksiä valmisteilla olevan lakiesityksen puitteissa.

–Kännykän häiritsevä käyttö on ollut pitkäaikainen ongelma. Aiemmin sääntöihin oli kirjattu lievemmin kännykän käytöstä. Alkusyksystä tehtiin tarkempi kuvaus, että kännykän käyttö kaikilla oppitunneilla on kielletty. Ainoastaan opettajan luvalla opetukseen liittyvä käyttö on sallittu. Oppilaille on tiedotettu asiasta ja yllättävän kivuttomasti on kaikin osin mennyt. Oppilaat itsekin tiedostavat, että jatkuva kännykän näytön katsominen ei ole hyväksi, kuvailee perusopetuksen rehtori Antti Turpeinen.

Osa käyttää edelleen tunnilla kännykkää muuhunkin kuin oppimiseen

OPPILAILTA KYSYTTÄESSÄ yläkoulun aineen opettajilla on toisistaan poikkeavia käytänteitä. Kahdeksannen luokan oppilaista osa ei ollut huomannut muutosta edelliseen vuoteen, osaa ei kiinnostanut asia lainkaan ja osa pitää kännykkäkieltoa hyvänä asiana. Heidän mukaansa Wilma-merkintöjä tulee herkemmin, ja opettajat muistuttavat tunnin alussa kännykän laittamisesta reppuun tai taskuun. Osa tunnusti kuitenkin edelleen käyttävänsä kännykkää tunnilla muuhunkin kuin oppimiskäyttöön.

–Joidenkin opettajien oppitunneilla puhelin ei saa olla edes pöydällä näkyvillä, vaan se pitää olla repussa tai taskussa. Kännykkäkielto on hyvä, kun pystyy keskittymään ehkä paremmin, pohtivat kahdeksannen luokan oppilaat Emilia, Uliana ja Ella.

–Opettajat puuttuu hanakammin kännykän käyttöön, siitä sanotaan herkemmin kuin ennen, mutta kaikki opettajat ei kuitenkaan laita merkintöjä. Kännykän käytön rajoittamisessa on se hyöty, että pystyy keskittymään paremmin. Luokassa on parempi työrauha, kun oppilaat ei häärää ylimääräistä, miettii yhdeksäsluokkalainen Aukusti.

Yläkoulun opettajia yhtenäinen käytäntö miellyttää.

–Yhteinen, selkeä linja on hyvä. Tunnin alussa muistutetaan kännykän pois laittamisesta. Opettaja pystyy seuraamaan Wilman kautta lähetetyistä viesteistä, ketkä lukevat niitä oppitunnin aikana ja ketkä vasta oppitunnin jälkeen. Puhelin on kuitenkin myös työväline, halutaan ohjata oppilaita sen järkevään käyttöön, muistuttavat opettajat Markus Mäenpää ja Matti Savola.

–Oppilaat on syksyn aikana oppineet siihen, että kännykät pysyy repussa tai taskussa, opettaja Meri Kiri kehuu oppilaita.

Lukiossa käytänteitä on tiukennettu

LUKION puolella käytänteet ovat jokseenkin löyhempiä, sillä lukiolaiset käyttävät oppitunneilla tietokonetta ja kännykkääkin oppimisen työvälineenä.

–Meillä on järjestyssäännöissä lukenut kännykän käytöstä jo pitkään, mutta nyt on vähän tiukennettu käytänteitä. Tänä syksynä otettiin käyttöön Wilma-merkinnät kännykän luvattomasta käytöstä ja opettajia on ohjeistettu puuttumaan herkemmin. Muutamia merkintöjä on tullut, yllättävän hyvin oppilaat ovat suhtautuneet asiaan. Opettajien kanssa on sovittu, että kaikki toimii samalla tavalla, niin systeemikin toimii, kertoo lukion rehtori Tarja Puro.

Oppilailta kysyttäessä järjestyssääntöjen tiukentaminen ei ole näkynyt heidän arjessaan.

–Kännykän käytöstä ei muistuteta erikseen tunnin alussa, mutta jos opettaja näkee puhelimen, niin silloin siitä sanotaan. Kaikki opettajat ei kuitenkaan laita Wilma-merkintöjä, selventää ryhmä jatkavia ja päättäviä lukiolaisia.

Lukiolaisten mukaan kännykän käyttö häiritsee keskittymistä enemmän kotona kuin koulussa.

Koulussa kännykän käyttöön liittyy oppiaineen ja aiheen mielenkiinto.

–Kotona, kun pitäisi tehdä läksyjä niin yhtäkkiä huomaakin selaavansa puhelinta. Matikan, fysiikan ja kemian tunneilla, kun pitää keskittyä ja miettiä paljon, puhelinta ei pysty ottamaan esille. Jos on joku muu aine, joka kiinnostaa vähemmän, herkemmin ottaa puhelimen esille, kuvailevat nimettömänä pysyneet opiskelijat.

Ammattikoulussa mennään työelämän pelisäännöillä

JÄRVISEUDUN ammatti-instituutissa (JAMI) kännykän käyttö muussa kuin oppimistarkoituksessa on kielletty. Järjestyssäännöissä kännykkäkielto on ollut pitkään, mutta viime keväänä sääntöjä päivitettiin vastaamaan tulevaa lainsäädäntöä. Rehtori Anu Raudasojan mukaan kännykän häiritsevä käyttö oppitunneilla ei kuitenkaan ole ongelma oppilaitoksessa.

–Meillä mennään työelämän pelisäännöillä, monilla työpaikoillakin on puhelimen käyttöä rajoitettu, joten opiskelijoita opetetaan siihen käytäntöön. Aina joskus on joku yksittäinen tapaus, jonka kanssa keskustellaan säännöistä. Tietenkin nuoret käyttävät puhelinta, kun aikuisetkin käyttävät. Laki ei välttämättä ole ainoa ja paras konsti kännykän käytön rajoittamisessa. Näkisin sen enemmän kasvatuskysymyksenä sekä vapaa-ajalla, kotona, että koulussa.

Nykylainsäädäntö mahdollistaa sen, että opettaja voi käskeä oppilasta laittamaan puhelimensa reppuun tai taskuun, mutta ei voi ottaa kännykkää oppilaalta pois. Kännykkäparkin käyttö on eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen mukaan mahdollista, mutta sen on perustuttava vapaaehtoisuuteen. Kännykän käyttöä välitunneilla voidaan rajoittaa, mutta ei kieltää kokonaan, sillä välttämätön yhteydenpito huoltajaan on sallittava. Lähde: Opetushallitus.

Luitko jo nämä?

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti