Miksi Alivaltiosihteeri mainosti Lappajärven kirkkomaalle hautaamista ja mikä oli myyttinen tunnuslause kunnalle?

Alivaltiosihteerin toimittajat Pasi Heikura, Jyrki Liikka ja Simo Frangén. Kuva: Yle Areena

LAPPAJÄRVEN kunta valitsi kesäkuussa uuden kaksisanaisen sloganin markkinointiinsa. Internetin keskustelupalstalla on muisteltu Alivaltiosihteerin Lappajärven kunnalle luomaa myyttistä markkinointilausetta.

Miten Lappajärvi sai ilmaista mainosaikaa ohjelmaan? Sattumaltako sen toimittajakolmikko kaivoi tietonsa Lappajärven erikoislähetykseen 1990-luvun puolivälissä? Ehei, se oli kahden määrätietoisen lappajärveläissisaruksen brändäämistyön tulosta. Heitä pisti vihaksi, että naapurikunnista vitsailtiin ohjelmassa, mutta Lappajärvestä ei puhuttu mitään.

–Tuli mitta täyteen, kun Alivaltiosihteerissä oli mainittu aaltojen keskeltä Alajärvi ja itseään suurempi Evijärvi, vaan ei Lappajärveä. Tämä oli mielestämme väärin, koska pienessä kunnassamme oli monta sankaria, siskokset kertovat.

–Kirjoitimme kirjeen Yleisradioon, liitimme mukaan kärnäiittiipalasen sekä Lappajärveen liittyviä lehtileikkeitä Järviseudun Sanomista ja käskimme toimittajien antaa palaa!

Kirje ei mennyt hukkaan, sillä kohta kielellisen leikittelyn mestarit viljelivät kuntaan liittyviä heittoja läpi koko tunnin mittaisen ohjelman. Kuultiin muun muassa lehdessä mainittujen virkamiesten nimiä ja väännettiin paikallisuutisista huumoria. Pidetyn rippikoulupapin esiin nostaminen radiossa oli siskoksille kuin pala taivasta.

–Lappajärvelle muuttoa perusteltiin lähetyksessä monin tavoin, kuten sillä, että tänne muuttamalla pääsee lopulta meteoriperäiseen kirkkomaahan kirkkoherra Hannu Penttisen siunaamana.

ALIVALTIOSIHTEERI – Suomen virallinen ohjelma -nimistä viikoittaista radio-ohjelmaa esitettiin Yleisradion kanavilla vuosina 1990–2017. Alkujutustelu, Einomies Porkkakosken puhelinraportti, palindromit, Viikkovisa ja loppusketsi muodostivat älykkään huumorijutustelun rungon. Alivaltiosihteeri on Suomen radiohistorian pitkäaikaisin viihdeohjelma yli 1 200 ohjelman esiintymiskerrallaan.

Moni kunta haluaa olla brändin luomisen osaaja. Moni mainoslause loistaa kuin hämärä. Mikä oli Alivaltiosihteerin ikimuistettava luomus Lappajärven tunnuslauseeksi?

”Muista aina järvi Lapan, niin ei ole lärvi hapan!”

Tapani Tyynelä

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti