Toimenpiteiksi alueen tulevaisuuden koulutuspalveluskenaarioiden pohjalta KOPA-työnyrkki, johon kuuluvat Alajärven, Evijärven ja Lappajärven sivistysjohtajat, JAMIn johtaja sekä Alajärven ja Vimpelin sekä Evijärven lukio-opetuksen rehtorit, laati viisi vaihtoehtoista toimintamallia esitettäväksi kuntien päättäjille. Ensimmäisessä mallissa seudulla toimii yksi yhteinen koulutuksen järjestäjä esiopetuksesta toisen asteen koulutukseen. Toisessa mallissa lukio- ja ammatillinen koulutus järjestetään yhden toimijan johdolla. Kolmannessa alueen lukio-opetus toteutetaan yhden järjestäjän toimesta, neljännessä esi-, perus- ja lukioasteen koulutus yhdistetään ja ammattiopetus jatkaa erillään. Vaihtoehto viisi on, että mikään ei muutu.
KOPAn oma linjaus on, että alueelle tulee saada yksi yhteinen koulutuksen järjestäjä, jonka tehtävänä on järjestää esi-, perus- ja lukiokoulutus Alajärven, Evijärven, Lappajärven ja Vimpelin alueella vastuukunta-mallilla JAMI:n tarpeet huomioiden.
RYHMÄN selvitystä ja hankkeen valmistelun vaihetta on esitelty kevään aikana kunnissa. Syksyllä järjestetään yhteinen tilaisuus, jossa todetaan valmistelun tilanne ja pyritään saamaan aikaan edelleen yhteinen näkemys tavoiteltavasta mallista ja toteuttajasta.
VIMPELIN kunnanvaltuustossa 14. kesäkuuta oltiin sitä mieltä, että vaihtoehto numero viisi ei ole vaihtoehto, vaan tuhon tie.
–Tässä vaaditaan kuntien yhteisiä päätöksiä ja laajaa yhteistyötä, mutta seutukuntakokouksissa on ollut vahva yhdessä tekemisen meininki. Mielestäni yksi sivistystoimea hallinnoiva taho riittää, esimerkiksi Jami tai Alajärven kaupunki. Vimpelillä on hyvää kokemusta tilaaja-tuottaja-mallista. Säästöä saataisiin hallinnon lisäksi siitä, että kaikki opettajat olisivat saman työnantajan palveluksessa, mikä mahdollistaisi työpanoksen joustavan käytön. Lukio-opetuksen jatkaminen voidaan turvata digitaalista alustaa käyttäen tai keskittämällä kaikki opetus yhteen yksikköön, kertoi kunnanjohtaja Sam Leijonanmieli.
Hän lupasi, että odotettavissa on aiheeseen liittyvä ulostuloja. Alueelle suunnitellaan sekä lukio-opiskelijoiden että nuorten start up -yrittäjien houkuttelemista. Jamissa on onnistuttu ulkomaisten opiskelijoiden rekrytoinnissa ja integroinnissa, sama voitaisiin tehdä lukion puolella. –Sitä kautta voisimme saada alueelle korkeakouluopiskelijoita ja -työpaikkoja. Joka kunnassa olisi mahdollisuus ottaa 20–30 kansainvälistä lukio-opiskelijaa. He opiskelisivat ensin kielen, riittävän tason jälkeen muuttaisivat tänne ja maksaisivat asumisensa kuten muutkin, mutta opetus olisi maksutonta. Heistä saa samat valtionosuudet kuin suomalaisistakin opiskelijoista.