VP 11 on liikenteessä jälleen 

VZK-61 on ikäisekseen hyvässä kuosissa. Sitä säilytetään tulevaisuudessakin Vimpelissä.
VZK-61 on ikäisekseen hyvässä kuosissa. Eläkepäiviään se viettelee jatkossakin Vimpelissä.

VIMPELIN palomiehet ry. on tehnyt kotiseutu- ja autohistoriallisen teon tänä keväänä. Vimpelin palokuntaan hankittiin vuonna 1969 upouusi paloauto, International Harvesterin valmistama Loadstar 1600 sammutusauto. Auto on vuosimallia 1968 ja muutettiin 3.4. 1969 paloautoksi Veljekset Kulmalan toimesta. Kulmalan perheen toiminta palokalustoalalla alkoi jo 1920-luvun alussa, jolloin perheen isä Petteri Kulmala toimi Helsingin palokunnan työnjohtajana ja kalustonhoitajana ryhtyi työnsä ohessa suunnittelemaan ja valmistamaan palokalustoa.  

Kyseinen VP11 on toiminut aktiivikäytössä Vimpelissä vuosina 1969–93, jonka jälkeen uuden modernimman kaluston myötä se jäi viettämään eläkepäiviä. Auto on vanhaa ”patarautatekniikkaa” jossa muovia tunnettiin hyvin vähän. Asiaa voidaan valaista vaikkapa auton voimanlähteen kautta, joka on viisilitrainen kahdeksan sylinterinen bensiini moottori. Sylinterit ovat tietysti v-muodossa, Amerikan malliin, tehoa voimanlähde tuottaa 235 hevosvoimaa. Anekdoottina voidaan mainita, että bensiinin hinta vuonna 1969 oli alle markan litralta. Autoon saatiin aikoinaan avustusta palonsuojelurahastolta 60 000 markkaa ja loppu 28 820 markkaa jäi kunnan maksettavaksi. Auton kunto on hyvin alkuperäinen ja museokatsastus todistus mainitsee ”vain vähäisiä käytön jälkiä.” Vimpelin palokunnalta auto siirtyi Eero Kaupin omistukseen vuonna 1995, jolloin se museokatsastettiin ensimmäisen kerran 26.6.1995 ja merkittiin rekisteriin 31.7.1995. Kaupilta auto siirtyi Vimpelin Palomiehet ry:lle tänä vuonna, se museokatsastettiin uudestaan ja merkittiin rekisteriin. Auton varusteet ovat säilyneet hyvin näihin päiviin saakka, varusteista mainittakoon Volkswagenin teollisuusmoottorilla (ilmajäähdytteinen boxer, tutumpi VW kuplasta) käytettävä moottoriruisku.  

–Alkuperäisiä punaisia paloletkuja ei autossa enää ollut, Mikko Sänkiaho kertoi. 

Auto on ollut aina Vimpelissä ja niin on tulevaisuudessakin. Mittariin on kertynyt 55 vuoden aikana vain 24 500 kilometriä, joten ”Intikka” on vasta sisään ajettu. Muutenkin auto on ulkoasultaan erittäin siisti.  

–Autoa on suunniteltu käytettäväksi erilaisissa tapahtumissa vetonaulana ja on myös erinomaisen sopiva vaikkapa hääautoksi nuorelleparille. Pesisfestareilla auto oli ajossa parin tunnin ajan ja matkustajia riitti, Mikko Sänkiaho totesi. Paikkoja ”Intikasta” löytyy 1+8 kappaletta.  

Auton hankinta on mahdollistettu useiden toimijoiden yhteistyönä

JOS Vimpelin Palomies ry:n kuljetuskalusto on kunnossa, niin on huoltokin. Vuonna 2024 perustettu Vimpelin Palokuntanaiset on hankkinut Teuvalla valmistetun kenttäkeittimen, malli-29. Rahoituksen naisosasto hankki Sodum-säätiöltä ja miehet tuunasivat soppatykin maaleihin ja kaikin puolin kuntoon. Sodum-säätiö on yleishyödyllinen säätiö, joka on perustettu vuonna 2008. Säätiön sääntöjen mukaan Säätiön tarkoituksena on edistää ja tukea vapaaehtoiseen kansalaistyöhön perustuvaa harrastus- ja vapaa-ajan toimintaa sekä sosiaalista toimintaa. Hiekkapuhalluksen tarjosi Eurosteri Oy Vimpelistä.  

Paloauton hankintaa Vimpelin Palomiehet ry:lle ovat tukeneet: Järviseudun Sanomat, Vimpeli-Seura, Vimpelin Voima, Vimpelin kunta, LC Vimpeli, PL-Air Oy, Hannilan Taksi, Lappajärven Palomiehet ry, Töysän Säästöpankki säätiö, FinnKatsastus Oy, OP Vimpeli, Jallun Hiekka Oy. Vesalan korjaamo Timo Vesala ky, Vimpelin Hinauspalvelu Oy, Juho Siltala Oy, M. Juola Oy, Heikki Sillanpää, Veikko Sänkiaho ja Markku Pajala. 

Lähestulkoon satavuotiaassa vanhassa kanuunassa soppaa syntyy 70–200 litran verran.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti