KESKIPOHJANMAAN Osuuspankki Evijärven konttori laittoi ovensa säppiin noin puoli vuotta sitten. Kirjoitin silloin asiasta ja ihmettelin, miten ikäihmiset hoitavat pankkiasioitaan, jos heillä ei ole älykännykkää tai ihmisiä lähipiirissä, jotka voisivat asioida ikäihmisten puolesta sähköisesti.
Nyt monet kunnassa asuvat ikäihmiset kulkevat pitkin maakuntaa konttoreissa, jotka ovat avoinna ja joissa voisivat hoitaa pankkiasiansa. Ei tunnu mukavalta. Katseleeko esimerkiksi kunta vain vierestä, kun osa sen asukkaista joutuu näkemään suurta vaivaa saadakseen itselleen pankkipalveluita.
Yleisesti koko maassa on tästä asiasta oltu kovin hiljaa. Maa on täynnä eläkeläisjärjestöjä, mutta hyvin hiljaista on ollut niissäkin.
Entäpä jos ikäihmiset olisivat pitäneet itsestään ja pankkipalveluistaan yhtä kovaa meteliä kuin yritykset koronarajoituksista, olisiko tilanne toinen? Perusoikeuksista on keskusteltu viime aikoina tiiviisti, oikeus turvalliseen raha-asioiden hoitoon ei kuitenkaan kaikille kansalaisille tällä hetkellä toteudu.
Järviseudun sanomien pääkirjoitus 24.3 lehdessä käsitteli kattavasti ja hyvin sähköisiä palveluita ja monien ikäihmisten ongelmia niiden käytössä. Hyvä kirjoitus, nyt vaan pitäisi jonkun toimia.
nim. Näin sen näen
Nimim. Näin sen näen