Myymäläpäällikkö Mari Humppi kertoo, että uudistukset ovat iso juttu sekä kaupan henkilökunnalle että asiakkaille.
–Olemme toimineet näissä tiloissa kohta 17 vuoden ajan, ja ainut uudistus on ollut ovien asentaminen maitohyllykköön. Tässä remontissa muutoksia tuleekin sitten kerralla heti enemmän, nauraa Humppi.
Remontin on tarkoitus valmistua kesäkuun 10. päivään mennessä. Kauppaa ei suljeta asiakkailta missään vaiheessa, vaan remontti etenee tavallisen kaupankäynnin lomassa. Humppi sanoo, että asiakkailta ja henkilökunnalta vaaditaan hieman joustoa ja ymmärrystä.
–Käytävävälit ovat kapeat, kun kalusteita on jouduttu siirtelemään. Maitohyllylle joutuu välillä jonottamaan, mutta ainakin vielä sopu on antanut sijaa.
Kaupan valaistus on jo muutettu led-valoiksi. Värimaailma, joka on ollut tähän asti sini-valko-keltainen, uudistetaan remontissa harmaansävyiseksi. Kaikki teolliset kalusteet uusitaan ja kylmäkalusteet vaihdetaan energiatehokkaisiin, ovellisiin malleihin. Sillä on vaikutusta myymälän lämpötilaan.
–Uudistuneen myymälän ilmeestä tulee samanlainen kuin esimerkiksi Lappajärven ja Kauhavan S-marketeissa on, kertoo Humppi.
Uusinta uutta on se, että kauppaan tulee ainakin yksi itsepalvelu- eli pikakassa. Se helpottaa ja nopeuttaa varsinkin ruuhka-aikoina pienten ostosten tekemistä. Uutta on myös paistopiste, johon tulee myyntiin perustuotteita kuten riisipiirakoita ja croissanteja. Paistopisteen valikoimaa aiotaan vaihdella sen mukaan, mitä tuotteita asiakkaat innokkaimmin ostavat.
HAASTATTELUPÄIVÄNÄ Vimpelin S-marketissa oli töissä neljä yhteiskoulun 8A-luokkalaista. Viikko työelämään tutustumista oli loppusuoralla ja mieliala korkealla.
–Tämä viikko on ollut mukavaa vaihtelua koulutyöhön. Meneillään oleva remontti ei ole haitannut työskentelyä, olemme antaneet tilaa, kun työmiehet ovat sitä tarvinneet, summaa Eetu Aittoniemi.
Antti Räisänen, Toni Jukkala ja Leo Matilainen kertovat, että ovat työviikon aikana purkaneet kuormia, hyllyttäneet tavaroita ja tehneet asiakaspalvelua neuvomalla tuotteiden paikkoja. Myymäläpäällikön kaksi neuvoa olivat pojilla tuoreessa muistissa:
–Hyllytys pitää tehdä oikein eli uusimmat tavarat taakse. Ja asiakkaita tervehditään reippaasti!
Katariina Matilainen