Videopuheluna toteutettavista kotihoidon käynneistä hyviä kokemuksia Kaksineuvoisessa

Videopuheluina toteutettavista kotihoidon etäkäynneistä on saatu myönteisiä kokemuksia Kaksineuvoisessa, kertoo lähihoitaja Tuija Puiras.

KUNTAYHTYMÄ Kaksineuvoisessa on tänä syksynä aloitettu hoitajan etäkäynnit kotihoidon asiakkaille. Videopuheluina toteutettavista käynneistä on saatu erittäin myönteisiä kokemuksia.

Käytännössä uusi palvelu toimii niin, että kotihoidon asiakas saa kotiinsa tablettitietokoneen, johon Kaksineuvoisen hoitaja tai tietyt asiakkaan omaiset voivat ottaa videopuheluyhteyden omalla älypuhelimellaan tai tietokoneellaan.

Tabletti eroaa kuitenkin tavallisesta markkinoilla olevista malleista siten, että siitä on riisuttu kaikki muut ominaisuudet videopuheluihin käytettävää sovellusta lukuun ottamatta. Se on myös aina päällä, eikä asiakas voi ottaa sitä pois päältä, vaikka yrittäisikin.

Videopuhelun kautta hoitaja voi rupatella asiakkaan kanssa esimerkiksi tämän syödessä. Molemmat osapuolet hyötyvät: Vanhus saa seuraa ja turvaa, ja hoitajalta säästyy työaikaa, kun hänen ei tarvitse ajaa jopa pariakymmentä kilometriä tämän luokse. Hoitaja voi myös auttaa etänä muun muassa lääkkeiden annostelussa. Monesti hoitajat ovat joutuneet menemään fyysisesti paikan päälle pelkästään kertomaan, kuinka paljon esimerkiksi insuliinia tarvitaan, kun vanhus ei enää luota omiin kykyihinsä.

–Kun matkoihin ei mene aikaa, asiakas saa meiltä enemmän aikaa, kiteyttää Kaksineuvoisen uusi ikäihmisten palvelujohtaja Katri Nikkola.

KUN tablettiin soittaa, se hälyttää muutaman kerran, jonka jälkeen videopuhelu aukeaa itsestään. Asiakkaan ei tarvitse koskea laitteeseen ollenkaan, joten hänen ei tarvitse osata mitään.

–Vastaavia etälaitteita on ollut aiemminkin, mutta niissä asiakkaalta vaadittiin vielä sen verran, että heidän piti osata painaa oikeaa nappulaa. Sen takia me emme silloin vielä oikein lämmenneet niille, vaan odotimme, että tekniikka kehittyisi siihen pisteeseen, että saamme laitteen, joka ei vaadi asiakkaalta mitään, sanoo Kaksineuvoisen kotihoidon palvelupäällikkö Hannele Vakkuri.

Omaisilta on tullut automaattisuudesta hyvää palautetta, koska ikäihmiset eivät usein vastaa kännykkään, kun he joko eivät kuule sitä tai painavat vahingossa väärää nappia.

–Vaikka mumma tai paappa ei olisikaan tabletin ääressä, soittaja näkee hänen kotiinsa ja voi huikata häntä tulemaan tabletin ääreen, kertoo lähihoitaja Tuija Puiras.

Asiakkaille itselleen laitteen helppokäyttöisyys voi olla itsetunnon kohottaja, kun he huomaavat, etteivät he ole tipahtaneet kehityksen kelkasta.

–Osa ikäihmisistä on suorastaan ylpeitä siitä, että he oppivat käyttämään tällaisia laitteita, koska he tuntevat olevansa tässä maailmassa edelleen mukana, palvelujohtaja Nikkola sanoo.

UUSI tekniikka on vasta kokeiluvaiheessa. Toistaiseksi tabletti on käytössä seitsemällä asiakkaalla Ala- ja Ylihärmässä. Lähihoitaja Puiras on toiminut niiden testaajana, ja hänen vastuullaan on ollut oikoa tekniikan lastentauteja. Hän on vähitellen houkutellut mukaan muitakin Kaksineuvoisen hoitajia, jotka ovat epäilleet, osaavatko he itsekään käyttää niitä.

–Mikään ei korvaa hoitajia, vaan tämä on apuväline, kuten rollaattori tai ovihälytinkin, hän sanoo. –Mitä enemmän teen tämän kanssa töitä, sitä enemmän uskon siihen. Näen työssäni, että se auttaa.

Koko Kaksineuvoisen alueelle laitteita on tällä hetkellä varattu 20, joista kymmenen menee Härmiin, viisi Kauhavalle ja viisi Evijärvelle ja Kortesjärvelle. Jos 20 ei riitä, niitä voidaan hankkia lisää.

Vastaava palvelu on käytössä myös ainakin Seinäjoella ja Suupohjassa.

Tavoitteena on tässä vaiheessa oppia löytämään ne asiakasryhmät, joille palvelusta on hyötyä, sekä selvittää, millaisia fyysisiä käyntejä niillä voidaan korvata, kertoo ikäihmisten palvelujohtaja Nikkola.

–Tulevaisuudessa, jos laitteita on enemmän, niitä voidaan hyödyntää laajemminkin. Niiden avulla voidaan järjestää esimerkiksi jumppaa, tai syödä yhdessä, tai toteuttaa muita ryhmäjuttuja. Vain taivas on rajana siinä, miten niitä voidaan käyttää.

TABLETTI ei maksa asiakkaalle mitään ylimääräistä normaalien kotihoitomaksujen lisäksi.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti