Nelimarkka-rahaston nykytaidekokoelman helmiä museon kesänäyttelyssä 

Carmen Vendelin-Laukkanen kokosi Nelimarkka-museolle näyttelyn Rahaston nykytaiteen kokoelmasta. Etualalla Jaakko Niemelän teos, Rautalanka orkesteri (1991–92, rautalanka veistos (sekatekniikka), Nelimarkka-Rahasto).
Carmen Vendelin-Laukkanen kokosi Nelimarkka-museolle näyttelyn Rahaston nykytaiteen kokoelmasta. Etualalla Jaakko Niemelän teos, Rautalanka orkesteri (1991–92, rautalanka veistos (sekatekniikka), Nelimarkka-Rahasto).

NELIMARKKA-RAHASTO juhlii 60 toimintavuottaan ja esittelee Alajärvellä ennen näkemättömiä teoksia uushankintakokoelmastaan. Museonjohtaja Carmen Vendelin-Laukkasen kuratoimassa näyttelyssä on esillä kollaaseja, maalauksia, taidegrafiikkaa ja -tekstiilejä sekä veistoksia tunnetuilta taiteilijoilta kuten Outi Heiskaselta ja Juba Tuomolalta.  

–Näyttelyyn valikoitui kaksi pääteemaa; lapsenomainen näkökulma, joka on leikkisä, absurdi tai synkän mielikuvituksellinen, toisaalta valitsin teoksia, joiden väreistä, tekniikoista ja materiaaleista pidin. 

Näyttely onkin täynnä omintakeisia ja kekseliäitä tapoja käyttää materiaaleja – ne aivan houkuttelevat koskettamaan.  

–Esimerkiksi Kimmo Pyykön puureliefi tuo mieleeni 1600-luvulla kehitetyn japanilaisen tekniikan, jossa kuva painettiin puulta paperille. Toni R. Toivosen teoksiin on etsattu kuolleiden eläinten jälki hajoamisprosessien avulla saaden aikaan intensiivinen vaikutelma. Jorma Puranen abstraktoi valokuvista mystisiä.  

Lapsenomaisuutta ja -mielisyyttä näyttelyssä edustavat söpöt ja sarjakuvamaiset teokset, lapsuuden nostalgisuus ja mielikuvituksellinen herkkyys. Vastapainoa niille ovat pelottavat ja oudotkin hahmot, eläimet ja kulkijat.  

Vuoropuhelua käydään uudessa ripustuksessa myös Nelimarkan perusnäyttelyn teosten kanssa. Nelimarkan maalaukset ovat saaneet rinnalleen Kimmo Pyykön teoksia, kuten Vendelin-Laukkasen mainitseman japanilaishenkisen reliefin ja pronssisen Lakeija-veistoksen sekä Teemu Mäen perheaiheisen maalauksen, joka vertautuu Nelimarkan vastaavaan. 

Linda Arolan teos Ensin leikkaamme napanuoran (2006, akryyli kankaalle) on kiinnostava ristiriitaisuudessaan, pohtii Carmen Vendelin-Laukkanen.
Linda Arolan teos Ensin leikkaamme napanuoran (2006, akryyli kankaalle) on kiinnostava ristiriitaisuudessaan, pohtii Carmen Vendelin-Laukkanen.

Nelimarkka-rahaston uushankintakokoelmasta esillä viidesosa

NELIMARKKA-RAHASTON nykytaiteen kokoelmaan kuuluu yli 300 teosta. Vendelin-Laukkanen kertoo, että kokoelman siirtämisestä museolle on käyty neuvotteluita.  

–Haluamme jatkossakin järjestää täällä tämän tyyppisiä näyttelyitä. 

Kaikkiaan rahasto omistaa noin 1700 teosta, joista seitsemisensataa on Eero Nelimarkan maalauksia. Rahaston tehtävänä on säilyttää ja ylläpitää professori Eero Nelimarkan tuotantoa ja elämäntyötä. Se tukee ja valvoo museon toimintaa Alajärvellä.  

Rahasto tukee elävien taiteilijoiden kuvataidetta pääasiallisina kriteereinään teosten omaperäisyys, mielenkiintoisuus ja laatu. Säätiötä johtaa Joonas Seeck, joka on Nelimarkan pojantyttären taiteilija Riitta Nelimarkan poika.  

–Tykkäämme tästä, Nelimarkka hehkutti näyttelyä. 

 –Esillepano on nuorekas ja kansainvälistä luokkaa. Näyttely istuu hyvin museoon. Toivottavasti järviseutulaiset ja kesälomalaiset löytävät näyttelyyn.  

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä jutut

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti