OPETTAJAN työnkuva on kokenut vuosikymmenten saatossa monia muutoksia. Selkein yksittäinen muutos on ollut opettajien oman alansa itsenäisistä asiantuntijoista monipuolisiksi asiantuntijoiksi, joiden työ koostuu opettamisen lisäksi myös monista muista tehtävistä.
Tämän muutoksen on kohdannut silmästä silmään Maila Riihiaho. Riihiaho toimi ennen eläköitymistään Vimpelissä opettajana noin 35 vuotta yhteiskoulun opettajan virassa. Hän kertoo aikoinaan päätyneensä opetusalalle matematiikan, fysiikan ja kemian opintojen kautta.
–Myöhemmin huomasin, että ainoa ammatti, mihin opiskeluni johtaa, on opettajan ammatti. En ole tätä katunut, Riihiaho kommentoi.
Haasteellisemmaksi osa-alueeksi ammatissaan Riihiaho arvioi oppilaiden innostamisessa opiskeltavasta asiasta ja erilaisten luokkatilanteiden hallinnan.
–Palkitsevinta sen sijaan on nähdä oppilaan edistyvän opinnoissaan ja tietenkin kanssakäyminen oppilaiden sekä muiden opettajien kanssa, Riihiaho ilmoittaa.
OPETUSALA on muuttunut monella osa-alueella Riihiahon pitkän uran aikana. Riihiahon mukaan itse opetuksen lisäksi nykyään menee paljon aikaa kokouksiin, erilaisiin työryhmiin, palavereihin ja kaikenlaisiin kyselyihin vastaamiseen.
–Itse tuntityöskentely ei ole omalla kohdallani urallani paljoa muuttunut miksikään. Olen aina pitänyt opettajajohtoisia tunteja. Yleisesti opetustapahtuma on oppilaskeskeisempää kuin ennen. Oppilaat hankkivat itse tietoa ja soveltavat sitä. Opettaja on muuttunut enemmän ohjaajaksi kuin tiedon jakajaksi, Riihiaho tiivistää.
Digitalisaatio ja tietotekniikka ovat tulleet vuosi vuodelta enemmän mukaan opiskeluun. Riihiaho toteaa omasta kokemuksestaan nuorten opettajien hallitsevan tietotekniikan monipuolisen käytön. He tulevat muuttamaan taitojensa kautta opetusta vähitellen.
–Toiset opettajat käyttävät uutta tekniikkaa enemmän, toiset vähemmän. Nykyään otetaan huomioon paremmin oppilaiden erilaiset lähtökohdat, kuten oppimisvaikeudet tai vaikeudet sosiaalisissa taidoissa. Opetusta eriytetään ja arvioinnissa otetaan huomioon erilaiset oppijat, Riihiaho kertoo.
UUSIN asia opetusalan saralla on ollut ilmiöoppiminen. Siinä valitaan jokin ilmiö, jota käsitellään kaikkien oppiaineiden tunneilla eri näkökulmasta.
–Tästä on vielä hyvin vähän kokemusta. Aika näyttää, onko se käytännössä toimiva malli, Riihiaho sanoo.
Tärkeimmiksi painopisteiksi opettajana toimimisessa Riihiaho mainitsee tiedon välityksen, oppilaiden kasvattamisen ja ammattitaidon ylläpitämisen.
–On keskeistä saada asiat ymmärrettyä ja onnistua liittää ne aikaisempiin opintoihin. Opettajan tehtävä on myös tukea ja ohjata nuorta oman ammattitaitonsa rajoissa. Tämän lisäksi opettajankin pitäisi haluta oppia uusia asioita ja kehittää itseään ja näin uudistaa opetustaan pienin askelin, Riihiaho toteaa.