MUISTOSEUROJEN neljännen osan kuvaukset ovat käynnistyneet. Elokuvan ensimmäiset otokset kuvattiin Kauhavalla kurssikeskus Mutterin ympäristössä. Elokuva jatkaa edellisten osien mukana kulkenutta tarinaa.
Hyvän elokuvaotoksen taustalla tulee monen asian toimia yhtäaikaisesti saumattomasti. Tämänlaisia piirteitä ovat muun muassa käsikirjoitus, äänenlaatu, näyttelijöiden suoriutuminen sekä tietysti kuvaaminen.
Muistoseurojen kuvaukissa kameran takana operoiva Pekka Pohjoispää on tehnyt kuvaustöitä yhteensä 21 vuoden ajan. Hänen vuosiinsa kuvausalalla mahtuu mukaan monenlaisia erilaisia projekteja.
–On tullut tehtyä perinteisiä yritysvideoita sekä paljon fiktiota. Seinäjoen kaupunginteatteri on ollut iso asiakas, jonka kanssa olen tehty satoja erilaisia videoita. Se on ollut todella mukavaa työtä. Siihen lisäksi on vielä nyt tulleet nämä elokuvakuvaukset Muistoseurojen kautta, Pohjoispää kommentoi.
POHJOISPÄÄN kiinnostui nuorena kuvaamisesta elokuvien katselemisen ja pelaamisen kautta.
–Sen jälkeen aloin huomaamaan kameran varren tuntuvan kädessäni hyvin luontevalta työkalulta. Oli helppo tulla siihen tulokseen, että tämä voisi olla juttuni. Huomasin, että koko ajan menin projekti projektilta eteenpäin. Lopulta projektit olivat sen verran suuria, että päätin perustaa oman yrityksen, Pohjoispää kertoo.
Kameran kanssa työskentely on tarkkaa työtä ja oikeiden kuvauskulmien valinta tärkeää kohtauksien onnistumisen kannalta. Pohjoispään mukaan perusprinsiipit laadukkaaseen kuvaukseen rakentuvat liikkeen ja tilan hahmottamisesta.
–Jos valokuvassa on keskeistä huomioida, että räpsäyshetkellä kaikki näkyy kauniisti ja siinä ei ole mukana mitään ylimääräistä, niin liikkuvassa kuvassa täytyy ymmärtää se mihin ihmiset ovat liikkumassa ja olla jatkuvasti pari sekuntia etunenässä, jotta ehtii reagoimaan siihen, Pohjoispää informoi.
VALOISUUS on myös asia, joka on hyvä ottaa huomioon kuvakulmaa valittaessa.
–Onneksi kameroissa on nykyään hirveän hyvä elektroniikka, joka näyttää välittömästi ollaanko oikeassa haarukassa valon suhteen. Loppu pitää vain osata todeta kokemuksen kautta tulevan silmän kautta, Pohjoispää sanoo.
Kuvaaja toteaa tämän kaltaisten kuvauksien olevan lakeudella harvinaista herkkua. Muistoseurojen tuotannossa niin kuvaajat kuin harrastelijat ja eri alojen ihmiset pääsevät tekemään elokuvaa yhdessä vuodesta toiseen.
–Se on hienoa ja toivottavasti pidetään huoli, että näitä pystytään tekemään jatkossakin. Onhan tämä parempi kuin Salkkarit, Pohjoispää kiteyttää tuotannon laadun.