AURINGONPAISTE ja sulaneet tiet herättävät kaipuun päästä pyörän selkään ja raikkaisiin tuuliin. Kaupunkipyörä, hybridi, maastopyörä vai läskipyörä? Vaihtoehdoissa löytyy, ja omia pyöräilytarpeita ja -toiveita kannattaa hiljentyä hetkeksi miettimään ennen investoinnin tekoa.
Vaikka eri pyörätyyppien määritelmät vaihtelevat, joitakin peruslinjauksia voidaan tehdä. Yleisimmistä tyypeistä fatbike eli läskipyörä erittäin leveine renkaineen ja mataline rengaspaineineen on paras vaikeakulkuisissa olosuhteissa, kuten sohjossa, lumessa tai hiekassa. Niin ikään leveärenkainen maastopyörä on nimensä mukaisesti myös maastoon tarkoitettu, ja siinä on usein jousitettu etuhaarukka. Hybridipyörä soveltuu sekä maantieajoon että hiekkateille, ja se on siten mainio yleispyörä monenlaiseen käyttöön. Kaupunkipyörät on tarkoitettu lyhyille matkoille ja tasaisille pinnoille. Niissä on tyypillisesti jalkajarrut, ja ajoasento pyörän päällä on edellä mainittuja pyörätyyppejä rennompi ja pystympi.
–Maastopyöriä menee tällä hetkellä kaikkein eniten, kertoo Tero Palomäki Ilpon Katiskasta.
–Fatbike-trendi on jo vähän hiipunut, mutta ne ovat silti tulleet jäädäkseen. Sähköpyörä on maastopyörissä ja hybrideissä nyt kysytympi kuin perinteinen pyörä. Pyörien saatavuus kaikkiaan on onneksi parantunut parin vuoden takaisista ajoista.
SÄHKÖPYÖRÄN ideana on säädettävä sähköavusteisuus. Keskimoottorilla varustetuissa pyörissä avustus toimii käyttäjän liikkeen eli polkimeen kohdistuvan paineen perusteella, mikä tuo dynaamisen ajokokemuksen. Sähköpyörän toimintamatka riippuu luonnollisesti akun tehosta, mutta myös ajo-olosuhteista kuten maastosta tai lämpötilasta. Optimaalisissa olosuhteissa sähköpyörällä voi edetä jopa 150 kilometrin matkan minimiavustusta käyttäen.
–Joidenkin mielestä sähköavusteisuus on huijausta, mutta kaikki on lopulta kiinni siitä, kuinka pyörää käyttää. Helpoissa olosuhteissa voi ajella ilman avustusta, ja ottaa sen käyttöön vasta ylämäessä tai vastatuulessa. Sähköpyörä madaltaa lenkille lähtemisen kynnystä ja motivoi tekemään pidempiä matkoja.
Vuonna 2021 alkanut verovapaa työsuhdepyöräetu näkyy myös Ilpon Katiskassa.
–Viime vuosi oli todella vilkas. Työsuhdepyöriä meni yrityksiin, kuntiin ja hyvinvointialueillekin. Työntekijälle verovapaa etu on 1 200 euroa vuodessa, joten ei ihme, jos etu kannustaa hankkimaan vähän laadukkaammankin pyörän. Kannattaa huomata, että työsuhdepyörä ei edellytä työmatkojen pyöräilyä, eikä mitään minimikilometrejä vaadita, Palomäki nauraa.
Kaisu Huhtala