TIISTAINA 2. huhtikuuta järjestettiin HUBI25:n tiloissa Alajärvellä Kraatterijärven toimijoiden hallituksen kokous. Paikalla oli myös Kalajoen Hiekkasärkät Oy toimitusjohtaja Janne Anttila kertomassa Lappajärven ja Kalajoen matkailun Visit Arctic Coast -yhteistyöstä, jonka tärkeimpänä tavoitteena on luoda mahdollisuuksia matkailun kansainvälistymiselle ja kiinnittää kansainvälisten matkanjärjestäjien huomiota alueeseen.
–Kun puhutaan kansainvälisestä matkailusta, Suomi tunnetaan lähinnä Lapland -brändistä. Kalajoki on kohteena suomalaisille tuttu, mutta kansainvälisten matkailijoiden osuus on tällä hetkellä vain 4–7 prosenttia. Kraatterinjärven alue sen sijaan on jopa suomalaisille suhteellisen tuntematonta aluetta.
Anttila kertoo, että Visit Arctic Coastin markkinointitiimi on alkuvuodesta kohdannut lähes 80 kansainvälisen matkailun myyjää.
–Ennen kuin on tunnettuutta, pitää olla tunnistettu. Samalla saamme tietoa siitä, millaista pakettia matkailijat haluavat ja miten se parhaiten saataisiin onnistumaan ja toteutumaan. Lappajärvi on Euroopan suurin kraatterijärvi – jo pelkästään noissa sanoissa on vetovoimaa, joka tavoittaa.
Lappajärven kunnan tahtotila matkailun lisäämiseksi näkyy aktiivisena yhteistyönä Kalajoen suuntaan, mutta tiedossa on, että työ on pitkäjänteistä, eikä pikavoittoja ole tarjolla.
–Olemme selvittäneet kuinka matkailuun on panostettu muilla paikkakunnilla. Kaikkialla, jossain muodossa taustalla on kunta tai kaupunki. Jos matkailussa halutaan eteenpäin, se vaatii kunnalta aikaa ja panostusta, eikä pienillä panostuksilla minun nähdäkseni saavuteta haluttua lopputulosta, sanoo Lappajärven kunnan viestintäsihteeri Annie Laitila.
–Realistista on ajatella, että aikaisintaan kahden–kolmen vuoden päästä meillä on jotain valmista. Mutta se, mihin suuntaan matkailu ylipäätään tällä alueella kehittyy, riippuu myös muiden kuntien tahtotilasta.
PAIKALLINEN sitoutuminen matkailun kehittämiseen on tärkeintä ja jostain on lähdettävä liikkeelle. Selvää on, että yksin on vaikea ponnistaa maailman kartalle.
–Seuraavassa Kestävää kasvua matkailusta -työpajassa 11. huhtikuuta jatketaan Kraatterijärven alueen matkailun jalostamista. Työpajassa muun muassa pohditaan vastuullisuutta ja kestävää kasvua omassa yritystoiminnassa ja tuotteiden suunnittelussa. Lisäksi yhdessä Visit Arctic Coast asiantuntijoiden, Anu Kärnän ja Jaana Sirkiän kanssa työstetään konkreettisesti matkailutuotteita kansainvälisille markkinoille, muistuttaa Maria Ahvenniemi JPYP:stä.