VUOSI oli 1999, kun pitkän linjan kuljetus- ja autokorjaamoyrittäjä Eero Paananen perusti vaimonsa Eilan kanssa Evijärvelle Elpemak Ky:n, jonka päätoimialana oli autokorjaamotoiminta. Katsastus tuli mukaan palveluihin vuonna 2015, jolloin otettiin käyttöön aputoiminimi Järviseudun Katsastus. Myöhemmin yhtiömuoto muutettiin osakeyhtiöksi.
Elpemak Oy tarjoaa korjaamopalveluita henkilöautoille ja raskaille ajoneuvoille sekä katsastusta kevyelle kalustolle (alle 3 500 kiloa). Palveluista löytyy myös ajoneuvon kuntotarkastus.
Tällä hetkellä yritys työllistää yrittäjäpariskunnan lisäksi kolme työntekijää: vastuukatsastaja Markus Paanasen, katsastaja Eemeli Haapasen sekä toimistonhoitaja Marianne Kyrönlahden. Isä ja poika Paananen ahkeroivat pääosin korjaamon puolella ”ruuvaamassa”, katsastus on Haapasen tonttia.
Polttomoottoriautot ovat vaihtumassa pikkuhiljaa sähkö- kaasu- ja hybridiautoihin. Kuinka autokannan muutos näkyy katsastushenkilöstön arjessa?
–Tällä alueella ei näy vielä paljon, koska vanhoja autoja on paljon liikenteessä. Sähkö- ja hybridiautojen katsastuksissa tulee kuitenkin tarkastaa auton pohja erityisen tarkasti: pienikin kolhu saattaa aiheuttaa käynnin merkkiliikkeessä akuston kunnon tarkistamiseksi. Kaasuautoille tehdään kaasuvuototestaus, kertoo Markus Paananen.
–Uusien autojen turvallisuus, alustojen kestävyys ja korirakenteet ovat parantuneet, eikä alle kymmenen vuotta vanhaa autoa tarvitse enää juurikaan hitsailla, toteaa Eemeli Haapanen.
–Ajoneuvojen huollettavuus on kuitenkin muuttunut haasteellisemmaksi. Ongelmat ovat siirtyneet enemmän moottorin ja voimansiirron tekniikkaan sekä sähkö- ja jarrujärjestelmiin. Myös uudet päästövaatimukset tuovat omat haasteensa. Moottorin vikakoodi voi aiheuttaa tuhansien eurojen remontin, mikä johtuu usein komponenttien kustannuksista. Joissakin autoissa jotakin komponenttia ei voi korjata lainkaan, vaan se on uusittava kokonaan.
Sähkö- ja hybridiautojen korjaukset taitavista autokorjaajista on pulaa, vaikka hybridiautojen korkeajännitejärjestelmien hallintaan onkin olemassa autokorjaajille suunnattuja koulutuksia. Akkujen avaaminen muodostaa turvallisuusriskin, ja sen saa tehdä vain koulutettu henkilö. Jatkuvasti kehittyvä tekniikka tarkoittaa pienyrittäjälle kalliiden testilaitteiden hankintaa ja koulutuksia. Moni pieni korjaamo on päättänytkin pitäytyä toistaiseksi vain polttomoottoriautojen korjauksessa.
Uusien autojen huollettavuuteen toivotaan parannusta
ELPEMAK OY:N tulevaisuus näyttää työntäyteiseltä, sillä maaseudulla tarvitaan autoja ja katsastettavaa riittää. Lähimmät katsastusasemat ovat kymmenien kilometrien päässä.
–Kesäkausi on kiireistä aikaa, sillä moni on siirtänyt vuotuisen katsastusaikansa kesäkuukausille, kertoo Eemeli.
–Katsastukseen voi tulla ilman ajanvarausta, asiakaspalautteiden mukaan asiakkaat tykkäävät siitä. Myös ajanvaraus on tarvittaessa soviteltavissa.
Perheyrityksen koko porukan harras toive on, että uusien autojen huollettavuus paranisi merkittävästi.
–Kierrätyksestä kannetaan paljon huolta, mutta ympäristön kannalta kaikkein parasta olisi ajoneuvojen järkevä huollettavuus ja sitä myötä niiden pitkä elinkaari, painottaa Eemeli Haapanen.
Kaisu Huhtala