Geoparkin tuotteistus on alkanut – oivalluksesta syntyi pyyhesetti matkamuistoksi

Sirpa Kiviaho on kehittänyt pyyhesetin, joka kuvaa Järviseudun alueen historiaa sekä ainutlaatuista nykypäivää. Kuva Kiviaholta.
Sirpa Kiviaho on kehittänyt pyyhesetin, joka kuvaa Järviseudun alueen historiaa sekä ainutlaatuista nykypäivää. Kuva Kiviaholta.

ENSIMMÄISET Geopark-tuotteet on ideoitu ja tuotteistettu. Niiden joukosta löytyvät Sirpa Kiviahon toteuttamat Kraatterijärvi-pyyhkeet.

–Kun Geoparkin ideologia ja mahdollisuudet avartuivat minulle, kehittelin pyyhesarjan, joka kuvaa tämän alueen syntymistä. Meteoriitin törmäys ja järven synty sekä sen reuna-alueiden muodostuminen mahdollistivat tämän Järviseudun alueen syntymisen. Oivalsin eläneeni koko nuoruuteni kraatterin reunoilla, kuvailee Vimpelissä syntynyt ja varttunut Sirpa Kiviaho, joka asuu nykyisin Kortesjärvellä.

–Kirkastui ajatus siitä, että mitä kaikkea hienoa ja ainutlaatuista meillä täällä on. Luonto, rauha, metsät ja puhtaus innoittivat luomaan tämän pyyhesarjan. Geoparkin myötä tämä kauneus on mahdollista tehdä näkyväksi myös matkailijalle.

“Kaikki ideat eivät vaadi suuria pääomia”

Tuotesarja pitää sisällään kolme pyyhettä, joiden nimet ovat Meteoriitti, Kraatterijärvi ja Lakeus.

–Näissä on kaikissa voimalause tai runo, joka kuvaa sitä tunnetta, mitä ne minulle merkitsevät. Toteutan yrityksessäni yksilöllisiä pyyhkeitä brodeerauksilla ja tähän sarjaan päätin brodeerata timantin yläreunaan kuvaamaan sitä timanttisuutta, mitä tämä alueemme pitää sisällään ja myöskin merkkinä harvinaisista törmäystimanteista. Tämä matkamuisto tai lahja meidän alueelta toivottavasti jättää pienen muiston siitä tunteesta matkailijalle, mitä hän koki Järviseudulla ollessaan.

–Meillä on täällä niin ainutlaatuista, täytyy vaan olla rohkea ja uskaltaa nähdä tämän kaiken meille niin tavallisen taakse. Kaikki ideat eivät aina vaadi suuria pääomia, hyviä ideoita voi syntyä mistä vain. Nyt onkin hyvä aika ja tilaisuus kaikille yrittäjille, yrittäjähenkisille, yhdistyksille ja seuroille alkaa miettimään mitä osaamistaan, taitoa tai tekemistä voisi alkaa kehittämään geohengessä. Mikä tietää, vaikka joku keksii myydä Hietojan hiekkaa pullotettuna, onhan sitä joku tuonut Saharastakin santaa pullossa, Kiviaho naurahtaa.

Luitko jo nämä jutut?

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti