Mikä ihmeen Arctic Coast?  

Anu Kärnä (kesk.) kertoi osallistujille kokemuksistaan kansainvälisen matkailun parissa.
Anu Kärnä (kesk.) kertoi osallistujille kokemuksistaan kansainvälisen matkailun parissa.
Julkaistu:
Kategoria:
,

LAPPAJÄRVEN kunnan ja JPYP:n järjestämässä infotilaisuudessa avattiin Visit Arctic Coastin mahdollisuuksia Kraatterijärvi Geoparkin alueelle ja yrittäjille. Visit Arctic Coast on Kalajoen Hiekkasärkät Oy omistama brändi, joka on luotu matkailun kansainvälisyyden edistämisen ja kansainvälisen markkinoinnin työkaluksi. Lappajärven kunta ja Kalajoen Hiekkasärkät ovat sopineet vuoden matkailuyhteistyösopimuksen koskien Arctic Coast -nimikkeellä toimivaa kansainvälistä markkinointia. Yhteistyö on vasta alussa, mutta siinä nähdään isoja mahdollisuuksia. Ratkaisevana tekijänä matkailuun panostamiseen on ollut Kraatterijärven Geoparkille 27. maaliskuuta myönnettävä Unescon status. 

–Olemme uuden alun äärellä ja Kraatterijärven Geopark voi tuoda meille paljon hyvää. Meidän tulee vain ensin ymmärtää kokonaisuus ja arvostaa aluettamme. Tietysti tässä on myös mahdollisuus ottaa tästä ilo ja raha irti, sanoo Lappajärven kunnanjohtaja Sami Alasara. 

Osa Lappajärven kunnan strategiaa on matkailun kehittäminen. Lappajärven kunta on tehnyt investointeja, jotka tukevat strategian toteuttamista käytännössä. Yksi niistä on yhteistyösopimus Kalajoen kanssa. 

–Se tietysti maksaa. Summat eivät ole julkista tietoa, mutta tämä kuuluu kunnan strategiaan ja kunnes toisin päätetään, painetaan täysillä eteenpäin. Ongelmana on, että meillä ei ole loppuun suunniteltuja paketteja, joita voisimme markkinoida. Muun muassa niitä hiotaan Kalajoen kanssa, sanoo Alasara.  

–Vaikka yllä on tummia pilviä, toivomme, että mahdollisuuksista käydään avointa keskustelua. 

KALAJOEN Hiekkasärkät Oy:n toimitusjohtaja Janne Anttila on vaikuttunut alueella tehdystä pitkäjänteisestä työstä Kraatterijärvi Geoparkin suhteen. Samaa pitkäjänteisyyttä tarvitaan, kun lähdetään rakentamaan pohjaa kansainväliselle matkailulle. 

–Kansainvälisessä matkailussa aikajänne on pitkä. Yleensä käynnistymisvaiheeseen menee noin 3–4 vuotta. Kansainväliset markkinat edellyttävät strukturoituja tuotteita, sekä asiantuntevia tekijöitä. Suomessa on käytännössä yksi kansainvälisen matkailun alue, Lappi. Ja nythän me olemme brändäämässä tätä aluetta, sanoo Anttila. 

–Mitä kauempaa maailmalta katsotaan matkailualueita, sitä vahvempi brändi ja tarjonta tulee olla.  

Tilaisuudessa keskusteltiin Visit Arctic Coastin myyntipäällikkö Anu Kärnän johdattelemana myös siitä, kuinka tärkeää kansainvälisen matkailijan on saada riittävää tietoa omalla kielellään.  

–Tämä on usein myös turvallisuuskysymys ja tarpeen ottaa huomioon omia matkailupaketteja suunnitellessa, sanoo Kärnä. 

Työskentely jatkuu aiheen tiimoilta huhtikuun työpajassa, jolloin käsitellään kestävän kansainvälisen matkailun tuotteistusta.  

–Huhtikuun työpajaan voivat yrittäjät ilmoittautua, vaikka tämä tilaisuus olisikin jäänyt väliin, muistuttaa Maria Ahvenniemi JPYP:stä 

Tilaisuus oli osa Think Big! Kasvuyrittäjyyden vahvistaminen Etelä–Pohjanmaalla-hanketta, jota rahoittaa Etelä-Pohjanmaan Liitto.  

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti