Yrityksen omistajanvaihdoksen myytinmurtajailta – ”Myyntiin valmistautumisen voi aloittaa heti.”

Yrityspalvelupäällikkö Maria Ahvenniemi kertoi illassa JPYP:n kuulumisia.
Yrityspalvelupäällikkö Maria Ahvenniemi kertoi illassa JPYP:n kuulumisia.

ETELÄ-POHJANMAAN ja Alajärven Yrittäjien järjestämä omistajanvaihdosten myytinmurtajailta kokosi kymmenkunta kiinnostunutta kuulijaa Punaisen Tuvan Viinitilalle Alajärvelle.

Iltaa alustivat yrityspalvelupäällikkö Marja Ahvenniemi JPYP:stä sekä yritysvälittäjä Sari Koskela Suomen Yrityskaupoista.

−JPYP on omistajanvaihdosten osalta mukana varhaisessa vaiheessa, jolloin yrittäjä on kypsynyt päätökseen yrityksensä myymisestä ja alkaa etsiä ostajaa. Meidän roolimme on olla osa verkostoa, jota kautta haetaan yrittäjälle paras mahdollinen osaaminen ja apu. Tulossa on myös Yrityskaupat käyntiin-ryhmähanke, jossa olemme osatoteuttajina, kertoi Ahvenniemi.

Sari Koskela selvitti kuulijoille yleisimmät omistajavaihdokseen liittyvät myytit ja miten ne murretaan. Myytit herättivät illassa paljon keskustelua ja omakohtaisten kokemusten jakoa.

Ensimmäinen myytti: Minä en myy, nyt ei ole oikea aika.

−Myyntiin valmistautuminen kannattaa aloittaa ajoissa, vähintään viisi vuotta aikaisemmin, sukupolvenvaihdoksessa 10–15 vuotta ennen. Tilaisuus myymiseen voi tulla yllättäen ja nopeasti. Jos asiaa ei ole mietitty etukäteen, jarrut saatetaan lyödä päälle ja asia ei etene. Ostajan aikaikkuna voi olla kapea, jolloin hän etsiikin toisen kohteen. Suurin päätös on se, myykö yrityksen vai ei ja siinä päätöksessä pysyminen.

Toinen myytti: En voi myydä, koska kaikki yrityksen tietotaito on omassa päässäni.

−Jos yrittäjällä on kaikki langat käsissään, on se ostajan näkökulmasta riski ja yrityksen kauppahintaa alentava tekijä. Tietotaidon jakaminen yrityksessä on ostajan kannalta tärkeä asia. Myös kaikki yrityksen sopimukset ja muut yrittäjän omassa tiedossa olevat asiat pitää löytyä selvästi dokumentoituina.

Kolmas myytti: Ei ole mitään myytävää.

−Joskus yrittäjä ei edes yritä myydä toimintaansa vaan lopettaa sen. Ei tiedetä mitä arvokasta itsellä on. Yrityksestä löytyy kuitenkin aina jotakin ostettavaa, vakuuttaa Koskela.

Toisinaan yrityksen toimintaa on voitu ajaa vähitellen alas, eikä yritykseen ole investoitu vuosiin. Kun myynnin aika olisi käsillä, koneet ja laitteet on käytetty loppuun.

Neljäs myytti: Ostajaa ei löydy.

−Yrittäjän pitää tietää mitä myy. Ostaja voi löytyä kilpailijasta, mikä on varteenotettava vaihtoehto. Yleensä ostaja löytyykin läheltä. Myös yritysvälittäjää kannattaa käyttää.

Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien asiantuntijatehtävissä toimiva Sakari Joensuu kommentoi, että toisinaan myös yrityksen lahjoittaminen voi olla järkevää.

−Esimerkiksi asiantuntijatehtävistä eläkkeelle jäädessä asiakasrekisterin voi lahjoittaa eteenpäin samanlaiseen yrityskäyttöön.

Koskela kehottaa kertomaan ostajalle myös yritykseen liittyvät negatiiviset asiat. Se ei kaada hänen mukaansa kauppoja, vaan luo luottamusta ostajalle. Jos luottamus menee, sitä ei saa takaisin.

Illan myyttien murtamiset Koskela tiivistää neljään positiiviseen lauseeseen.

−Aina on hyvä hetki myydä. Kukaan ei ole korvaamaton. Jokaisella yrityksellä on myytävää. Ostaja löytyy nopeammin tai hitaammin.

Yritysvälittäjä Sari Koskela mursi omistajanvaihdokseen liittyviä myyttejä.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti