KOTISEUDUN ja lähialueen elinvoimaisena pitäminen on näille yrittäjille tärkeä asia. Vimpeliläinen Miko Mäenpää Santala Print Oy:sta, lappajärveläinen Inka Herrala InKauneudesta, evijärveläinen Anssi Söderling SödeFix:sta ja alajärveläinen Toni Harjula Japo Oy:sta julkistivat marraskuussa Pohjaton Pohjanmaa -facebookryhmän, jossa yrittäjät Evijärvellä, Lappajärvellä, Vimpelissä, Alajärvellä, Soinissa, Kortesjärvellä, Kauhavalla, Lapualla, Ylihärmässä, Alahärmässä, Kaustisella, Vetelissä, Halsualla, Perhossa tai Kyyjärvellä voivat mainostaa palveluitaan. Mukaan kutsuttiin myös projektipäällikkö Maria Yli-Sikkilä Jpyp:n Työ etsii tekijäänsä -hankkeesta.
–Ryhmän toiminta-alue rajaa isommat kaupungit pois. Olemme näillä alueilla tietyllä tavalla rajalla eläjiä, eli kuljetaan moneen suuntaan töiden ja palveluiden perässä, sanoi Yli-Sikkilä.
–Jos ajatus kantaa, moni yrittäjä voi nauttia tästä. Jos yrittäjät voivat hyvin, voivat kunnatkin hyvin. Lähipalvelut vaikuttavat viihtyvyyteen. Jos kaikkea ei löydy omasta kunnasta, niin lähialueelta kuitenkin. Tavoite olisi, että palvelut saataisiin pidettyä lähialueella, Harjula kertoi.
–On pitkä matka lähteä hakemaan kaikki Seinäjoelta, jos oman kunnan palvelut katoavat, Herrala totesi.
Ryhmään liittyi heti sen perustamisen jälkeen suuri määrä yrittäjiä. Harjula kertoi olleensa Seinäjoella yrittäjien tapaamisessa, jossa ”keulittiin” Ideaparkin 50 yrityksellä. –Vastasin, että meilläpä on Pohjattomassa Pohjanmaassa jo yli 500 yritystä.
TÄLLÄ ryhmällä herätellään ihmisiä, kuvaili Söderling. Ryhmä tarjoaa yrittäjälle matalan kynnyksen some-ilmoitteluun. Paikkakunnilla on paljon pieniä yrityksiä, jotka eri syistä ovat jääneet vieraiksi osalle lähialueidenkin ihmisistä. Osa tarjoaa hyvinkin erikoistuneita palveluita, erittäin joustavasti.
–Kotisohvalta päin asiakkaankin on helppo kysellä ryhmässä, kuka tekisi sitä, kuka tätä ja keneltä löytyisi tällaista, Söderling sanoi. –Somen kautta voi ottaa heti suoraan yhteyttä yrittäjään.
–Myös alueella lomailevat löytävät helposti palveluita ryhmän kautta, Mäenpää totesi. –Tämä on alueen palveluiden näyteikkuna.
Kaikki eivät siis somea edelleenkään käytä. Yrittäjät tietävät, että oma kohdeyleisönsä täytyy tuntea. Joidenkin palveluiden mainostamiseen sopivat parhaiten ilmoitukset kauppojen seinillä, joidenkin Instagram ja SnapChat, tietyn yleisön tavoittaa parhaiten painettu lehti tai näköislehti.
–Tämä on yksi kanava. Olisi naiivia ajatella, että tämä olisi nyt vastaus ja keino kaikkeen, Yli-Sikkilä totesi.