Kehittämissuunnitelman (kesu) keskeisenä tarkoituksena on valmistautua sivistystoimen muuttuvaan rooliin hyvinvointipalvelujen tuottajana. Kesu-työn avulla sivistystoimen tarjoamat monipuoliset palvelut halutaan tehdä alueen asukkaille näkyvämmäksi ja helpommin lähestyttäviksi.
Sivistystoimenjohtaja Esa Kauniston avauspuheenvuorossa korostui ajatus yhteisistä tavoitteista ja kuntien uudistuvasta roolista.
– Lainsäädäntö on muuttunut, ja tämän kehittämissuunnitelman on tarkoitus vastata uusien lakien vaateisiin. Suunnitelma ei jää teoriatasolle, sillä olemme toteuttaneet sähköisen kuntalaiskyselyn ja siinä esiin tulleita näkemyksiä ja toiveita aiotaan ottaa huomioon. Tämä yhteinen koulutuspäivä toivoakseni lisää henkilöstön tietoisuutta kehittämissuunnitelman teemoista.
Päivän ohjelmassa oli luento, työpajoja ja yhteinen jouluruokailu, jonka aikana musiikkiopiston orkesteri viihdytti osallistujia. Koolla oli kaikkiaan noin 400 varhaiskasvatuksen, esi-, perus- ja lukio-opetuksen, kansalais- ja musiikkiopiston, museon, kirjaston sekä liikunta- ja nuorisotoimen ammattilaista. Monitoimihalli osoittautui nimensä veroiseksi rakennukseksi, ja päivän järjestelyt sujuivat suuresta osallistujamäärästä huolimatta jouhevasti.
Vieraileva luennoija, markkinoinnin ammattilainen Mikko Kalliola muistutti sivistystoimen henkilöstöä siitä, että he toimivat asiakaspalvelutyössä.
-Hyvä palvelu on helppo rasti. Se rakentuu pienistä peräkkäisistä maalaisjärkisistä asioista. Sen edellytyksenä on toki, se että kaikki asiakaspalvelutiimissä tietävät, miksi tätä hommaa tehdään ja mitkä ovat yhteiset tavoitteemme. Nämä ovat asioita, joiden ymmärtämisestä vastuu ei ole pomoilla ja johtoryhmillä, vaan sinulla, Kalliola huomautti.
Vimpelin Aapiskujan koulun rehtori Riikka Jaatisen vetämän työpajan aiheena oli positiivisuuden voima. Jaatisen mukaan myönteinen ajattelu vaatii työtä, valittaminen on paljon helpompaa ja siksi moni meistä sortuukin siihen. Työpaikan hyvä ilmapiiri syntyy ystävällisestä puheesta, toisen kannustamisesta ja kehumisesta.
– Työkaverin tervehtiminen on tärkeää. Jos työpaikalla on joku, joka ei tervehdi, asia on nostettava esiin. Ja siitä haluaisin muistuttaa, että kiitos ei ole kirosana. Jokainen meistä kaipaa tunnetta siitä, että työmme on merkityksellistä.
Kehittämissuunnitelmapäivän muiden työpajojen aiheina olivat hyvinvointi, tiedottaminen ja verkostoituminen.
Katariina Matilainen