Etanolia tankkiin 

Kattava asennuspaketti, punaisilla korkeilla varustettu komponentti on polttoainelinjaan asennettava etanolianturi. Laitteiston ”keskusyksikkö” keskellä. Laitteistolla on kotimainen avainlippumerkki.
Kattava asennuspaketti, punaisilla korkeilla varustettu komponentti on polttoainelinjaan asennettava etanolianturi. Laitteiston ”keskusyksikkö” keskellä. Laitteistolla on kotimainen avainlippumerkki.
Julkaistu:
Kategoria:

KALLIIN polttoaineen aikana tulee tietysti mieleen, voisiko jotenkin säästää polttoainekuluissa. Helpoin tapa on tietysti jättää moottoriajoneuvo ja mennä muilla keinon. Joillakin eräillä on tarjolla polttonestettä, jolla on merkintä E85, Re85. Kyse on korkeaseos etanolista, jossa on suurin osa etanolia (70–85 prosenttia), loput bensiinin eri komponentteja. Maailmalla on etanolilla ajettu jo aiemmin, mutta tämä E85 on tullut Suomen markkinoille 1. huhtikuuta 2009. Kyseinen polttoneste on hinnaltaan edullisempi kuin perinteinen bensiini. Kaiken lisäksi tuota etanolia pystytään valmistamaan mistä tahansa käymiskelpoisesta hiilihydraatista, tuotteen (etanolin) on kerrottu olevan uusiutuvaa energiaa, joka vähentää fossiilisia hiilivetypäästöjä jopa 80 prosenttia.  

Ihan suoraan kyseistä E85 ”vauhtivettä” ei tavallisen bensiinikäyttöisen auton tankkiin voi tankata. Eräät autovalmistajat ovat valmistaneet niin kutsuttuja flexifuel-ajoneuvoja, joihin voi käyttää joko tavanomaista bensiiniä tai sitten E85:a. Näitä ei pidä sitten sekoittaa viimevuosituhannen ”petro-saabehin” jotka olivat oman aikansa lapsia. Kyse on modernista tekniikasta, joka mahdollistaa bioetanolin ja/tai bensiinin sujuvan käytön. 

Markkinoilla on myös muutossarjoja, jolla bensiinikäyttöinen ajoneuvo voidaan muuttaa siten, että siihen voidaan tankata E85-polttoainetta. Muistettakoon kuitenkin, että E85:n sisältämä energiamäärä on 30 prosenttia pienempi kuin E10-bensiinin. On selvää, että kulutus lisääntyy. Siitä, paljonko se lisääntyy, on esitetty arvioita, että nykyaikaisessa polttoaineensuihkutuksella varustetussa moottorissa lisäys olisi noin 10–30 prosenttia vastaavaan bensiiniin verrattuna. Asiaa selvitetään nyt allekirjoittaneen toimesta empiirisellä kokeella. Asia on varsin tuttu, sillä aiempi metsästyskäytössä ollut maasturini oli varustettu laitteistolla, joka mahdollisti E85:n käytön. Laitteisto oli varsin alkeellinen versio bioetanolilaitteistosta, ilman etanolianturia. Laitteisto oli eri valmistajan maahantuoma, eikä sillä ole mitään tekemistä nyt esiteltävän laitteiston kanssa.    

Pirkkalassa sijaitseva eFlexFuel, SteponeTech Oy toimitti tarvittavan muutossarjan, jolla kahden litran bensiinikäyttöinen Toyota Rav4 saadaan muutettua siten, että siihen voidaan tankata E85-polttoainetta, toki myös tavallista bensiiniä tai molempien sekoitusta. Laite toimii täysin automaattisesti. Yrityksellä on oma asennuspalvelu Pirkkalassa, mutta ajan säästämisen vuoksi asennamme laitteiston itse autoon.  

Lähtötilanteessa auton keskimääräinen kulutus normaalilla bensiinillä on ollut 8,3 litraa sadalle kilometrille. Mukana on sekalaista ajoa metsäteillä, taajamissa ja kuomullista peräkärryäkin on vedetty. Kulutus on laskettu 2 000 kilometrin siivusta. Kirkkaana ajatuksena on asentaa laitteisto, muutoskatsastaa auto ja ajella loppusyksyn metsästys- ja muut maastoajot E85-polttonesteellä keräten käyttökokemuksia. Olisiko tämä myös sellainen pieni ekoteko? 

Sarjan mukana tuli kattava paketti tavaraa, jolla asennus onnistuu helposti. Mainittakoon liitinsarja polttoainelinjastoon sekä merkkikohtainen johdotussarja. Myös YouTubesta löytyy asennusta helpottavia ohjevideoita. Seuraavana askeleena on eFlexFuel-sarjan asennus ajoneuvoon, josta lisää myöhemmässä jutussa. Kuten tuli mainittua sarjan saa myös valmistajalta avaimet käteen -periaatteella. Laitteisto on avainlipputuote ja kotimaassa valmistettu. Laitteisto on malliltaan eFlexPlus, josta saadaan dataa ulos Bluetooth-yhteydellä. Puhelimeen ladattavalla applikaatiolla on helppo hallita laitteistoa ja seurata ajodataa. 

Kattava asennuspaketti, punaisilla korkeilla varustettu komponentti on polttoainelinjaan asennettava etanolianturi. Laitteiston ”keskusyksikkö” keskellä. Laitteistolla on kotimainen avainlippumerkki.
Kattava asennuspaketti, punaisilla korkeilla varustettu komponentti on polttoainelinjaan asennettava etanolianturi. Laitteiston ”keskusyksikkö” keskellä. Laitteistolla on kotimainen avainlippumerkki.
Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä jutut

Lähes satavuotias Ford sai uuden elämän taitavissa käsissä – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Joka toinen suomalainen kokenut rengasvahingon – ”Autojen kasvava koko ja matalaprofiilisemmat renkaat altistavat rengasrikoille” – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Vanhojen autojen suosio vain kasvaa, kertoo niihin erikoistunut korjaamoyrittäjä – Järviseudun sanomat (jarviseudunsanomat.fi)

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti