–Rakennamme pääsarjassa pelaavalle edustusjoukkueelle kakkosporrasta nuorista pelaajista ja näille nuorille pelaajapolkua kohti edustusjoukkuetta, kertoi Jamin opettaja ja uuden joukkueen johtotehtävistä vastaava Mikko Kalijärvi.
Tarkoitus on koota seudulle kokonainen e-urheilun ekosysteemi lahjakkaista pelaajista. Tällä hetkellä pelaajia on Helsinkiä, Tamperetta ja Oulua myöten.
Ensi lukuvuodelle kilpapelaamisen linjalle avoinna on 20 paikkaa. Yhteishaussa pisteytystä selkiytetään niin, että valintaan vaikuttavat koulumenestys, ennakkotehtävä ja ryhmähaastattelu. Kilpapelaamiseen ja tapahtumajärjestämiseen on Jamissa valittavissa 15 opintopisteen valinnaiset opinnot osana merkonomin tai datanomin tutkintoa.
–Kilpapelaamisessa keskitytään pelivalmennukseen, jota on noin puolet opintokokonaisuudesta. Toinen puoli muodostuu liikunnasta ja huolenpidosta, ravitsemuksesta, elämänhallinnasta, kilpapelaamisen eettisistä ohjeista ja tiimityöskentelystä, kertoi Kalijärvi.
Näillä kursseilla ja opeilla vastataan pelialan tunnettuihin ongelmiin. Veto Akatemian valmentajana toimii vaasalainen Christian Joutsenvuori. –Tehdään treenaamisesta tehokkaampaa, jolloin jää muuhunkin aikaa.
Hän peräänkuuluttaa mekaanisten taitojen kehittämistä, oman pelin analysointia ja itsekriittisyyttä, kommunikaatiota ja vuorovaikutustaitoja sekä sitoutumista.
–Olen valmentajana yksi ajatus lisää joukkueeseen: en kerro asioita, vaan pyrin pelaajat saamaan tajuamaan sen, mitä tulee tehdä.
Kukin pelaaja saa oman, henkilökohtaisen liikuntasuunnitelman. Harjoittelu- ja ottelutilana toimii Jamin esports-luokka, jonne on ostettu yhteistyöyritysten tukemana 10 pelikonetta tarvikkeineen.
JAMI:N rehtori Matti Väänänen totesi, että kun Kalijärvi ehdotti hyvin perusteluin esports-linjan perustamista, järjestelyt polkaistiin nopeasti käyntiin. Suuntaus on oikea: pelialaa koskeviin uutisiin törmää melkein päivittäin: ala kasvaa ja kilpapelaamisessa tapahtuu koko ajan. –Se on iso bisnes liiketaloudellisesti ja pelillisesti. Kun treenaa hyvin, siellä pärjää, hän tiivisti.
–Jamin pitää ehdottomasti reagoida ja kouluttaa tällaiselle uudelle alalle ammattilaisia, Kalijärvi totesi. Ala tarjoaa töitä pelaajien lisäksi erilaisille somevaikuttajille kuten tubettajille, myyjille, tietoverkkojen ja palvelinten ylläpitäjille, turnaustuomareille ja liiketoiminnan johtajille. Osaajista on tulevaisuudessa kova pula.
Yhteistyötä Alajärven ja Vimpelin lukioiden kanssa aletaan toteuttaa myöhemmin. Jamissa etsitään myös korkeakoulukumppania jatko- ja väyläopintoja varten.
Esports-liiketoiminnan edelläkävijänä
ESPORTS-LIIKETOIMINTA alkoi Jamilla jo 2014, ensimmäisenä oppilaitoksena Suomessa. Liiketoimintaopintojen pohjana oleva OutLOAD Lan -tapahtuma on järjestetty opiskelijoiden voimin jo viisi kertaa ja se on tällä hetkellä Pohjanmaan toiseksi suurin pelitapahtuma: tänä vuonna Kurikka hakee suurimman titteliä.
–Silloin ei vielä puhuttu esports-liiketoiminnasta, vaan se järjestettiin datanomien loppuprojektina, kertoi Mikko Kalijärvi. Tapahtuman tuotto on ollut 3 000 euron molemmin puolin ja se on jaettu järjestelyihin osallistuneille opiskelijoille. –Viimeksi tapahtuma myytiin loppuun neljässä tunnissa, mikä on täysin poikkeuksellista Suomessa, ja ensimmäistä kertaa toteutetut VIP-paikat viidessä minuutissa.
VIIME yhteishaussa tuli ensimmäistä kertaa Järviseudun ulkopuolelta kaksi nuorta varta vasten järjestämään OutLOAD Laneja. –Liiketoimintaopinnoissa on turnausten järjestämistä, somemarkkinointia, tapahtuma- ja mediatuotantoa, tietoverkkojen rakentamista ja niin edelleen: laaja-alaisesti klassisesta nörttihommasta kunnon rehtiin asiakaspalvelu- ja myyntityöhön. Moniammatillinen järjestäjäryhmä, jossa on eri vuosiluokkien opiskelijoita, hitsaantuu vuoden aikana tiiviisti yhteen, lupaa Kalijärvi.
Liiketoimintapuolelle voidaan ottaa noin 10 opiskelijaa, useammalle ei riitä tekemistä syyskuusta huhtikuulle kestävän projektin aikana.