JOHANNA ja Shuhei Yamaguchi vierailivat Lappajärven kirkossa, jossa Shuhei myös saarnasi messussa. Tilaisuuden jälkeen Johanna kertoi perheen kuulumisia Japanista ja Alajärveltä, jossa he ovat olleet kotimaan jaksolla maaliskuusta alkaen. Perhe on palaamassa syyskuun lopussa Japaniin neljän lapsensa kanssa. Yamaguchit ovat muun muassa Alajärven seurakunnan ja siihen kuuluvien Lappajärven ja Vimpelin alueiden, Soinin seurakunnan sekä Kauhavan seurakunnan Evijärven kirkkopiirin nimikkolähettejä.
Vanhemmat työskentelevät Kansanlähetyksen lähettäminä 1,5 miljoonan asukkaan kaupungissa Kobessa, joka Japanin mittapuussa ei ole kovin iso kaupunki. Shuhei on töissä Länsi-Japanin luterilaisen kirkon nuorisotyön tiimissä, erityisesti rippikoulutyössä. Lisäksi hän opettaa Koben raamattukoulussa ja toimii nuorisotyössä Nishi-Akashin seurakunnassa. Johanna on tavoittavassa työssä Nishi-Akashin sekä HAT-Koben seurakunnissa.
Japanissa kristittyjä on alle yksi prosentti. Lähetystyötä siellä on tehty 120 vuotta. Aivan ensimmäiset lähetystyöntekijät ovat lähteneet Japaniin jo 1500-luvulla, jolloin yhteiskunta oli vielä auki. Myöhemmin se sulkeutui aina 1860-luvulle saakka ja sinä aikana Japanissa kristittyjä vainottiin voimakkaasti. Toisen maailmansodan jälkeen Japanissa on saanut julistaa vapaasti evankeliumia.
−Japanissa uskonnollisuus näkyy usein erilaisina amuletteina, joita ostetaan ratkaisuiksi ongelmiin. Jumalia esittäviä kivipatsaita palvotaan, niille annetaan ruokaa ja rahaa. Buddhalaisuuteen ja shintolaisuuteen liittyy myös paljon erilaisia tapoja kuten esi-isien palvominen ja kotialttarin hoitaminen, joka kuuluu perheen vanhimmalle pojalle. Kristittynä tällaisia tapoja ei voi noudattaa, mikä voi perheessä herättää närää.
Kristilliset seurakunnat Japanissa ovat hyvin erikokoisia. Joissakin seurakunnissa on mukana paljon nuoria ja lapsia.
−Japanissakin väestö ikääntyy, mutta eräässäkin seurakunnassa iäkkäät digitaidottomat vastuunkantajat ovat kuitenkin omilla lahjoillaan onnistuneet tavoittamaan lapsia ja nuoria. Tällaisiin seurakuntiin pyritään panostamaan lähettien avulla.
Japanin yhteiskunnan hierarkkisuus juontuu buddhalaisuudesta. Etenkin nuorille yhteiskunta on kova ja kilpailuhenkinen. Pettymyksen tuottaminen vanhemmille ja suvulle on raskas taakka kannettavaksi. Tätä taustaa vasten on erityistä ja poikkeuksellista, kun seurakunnassa jokainen kohdataan tasavertaisena.
Riisiä Japanissa syödään kolme kertaa päivässä ja myös paljon kalaa, se on edullista. Jälkiruokana on usein hedelmä, joka leikataan lohkoiksi ja jaetaan muiden kanssa
PERHE saapui Suomeen maaliskuussa, jolloin kirsikat kukkivat Japanissa. Kevääseen ja kesään Suomessa on kuulunut muun muassa kuopuksen kastetilaisuus sekä kahden vanhemman lapsen rippileiri ja konfirmaatio.
−On todella hienoa, että Suomessa on rippikouluja ja nuorten iltoja, joissa nuoret voivat yhdessä kasvaa. Japanin seurakunnissa tällainen toiminta on vasta alkutekijöissä. Monille japanilaisille nuorille seurakunta on ainoa paikka, jossa he tapaavat toisia kristittyjä, toteaa Johanna.
Yamaguchit ovat asuneet kotimaan jaksollaan lastensa mummolassa Alajärvellä. Ohjelmassa on ollut seurakuntavierailujen lisäksi uintia, lähimatkailua ja marjojen poimintaa. He iloitsevat ulkona olemisen mahdollisuudesta, sillä kesällä Japanissa on niin kuuma, että pitää pysyä sisätiloissa tai paeta vuoriston viileämpään ilmaan.
−Marjojen poimiminen metsässä on japanilaisille elämys, kertoo Shuhei.