YLI 60 lasta ja nuorta aloittaa tänä syksynä Järvilakeuden kansalaisopistossa tavoitteellisen teatteriharrastuksen teatteri-ilmaisun ohjaaja Linda Huhtaluhdan opissa.
Syyskuun ensimmäisenä maanantaina tapasivat ensi kerran sekä Evijärven että Lappajärven lasten teatteriryhmät. Huhtaluhdalla oli tulipalokiire siirtyä Evijärven ala-asteen liikuntasalista Länsirannan koululle Lappajärvelle.
Kokoontumiset alkavat lämmittelyllä, jonka jälkeen tehdään teatteriharjoitteita, ryhmätehtäviä ja omia pikkunäytelmiä.
–Kun esimerkiksi nyt on taiteen perusopetuksen mukaan teemana ”minä ja teatteri”, niin lähdemme tutkimaan ja kehittelemään omaa ilmaisua teatterin keinoin, Huhtaluhta kertoo.
Jos kurssilaiset niin haluavat, Huhtaluhta voi valmistaa heidän kanssaan pienen demon esimerkiksi vanhempia varten. Hän ei kuitenkaan ikinä pakota ketään esiintymään vasten tahtoaan.
Ohjaaja kutsuu kurssejaan ryhmälähtöisiksi.
–Teatteri on niin paljon muutakin kuin se esitys. Se voi myös opettaa yhteisöllisyyttä, empatian kykyä, omaa luovuutta… Ja jos halutaan, voidaan tehdä esityskin, Huhtaluhta sanoo. –Uskoisin, että sekin on jo iso juttu, jos esitämme vanhemmille jouluna jonkun pienen esityksen. Ja ryhmä itse saa sen esityksen keksiä — minä niputan ryhmästä tulleet ideat kokonaisuudeksi.
HUHTALUHTA on vetänyt Evijärven Tirlittan-ryhmää neljä vuotta eli alusta asti. Tänä vuonna muksuja on jo 19, ja heidät piti jakaa kahteen ryhmään. Mukaan kuitenkin otetaan vielä muutama lisää.
Myös tänä syksynä Lappajärvelle perustettuun Meteoriittiin mahtuu vielä. Kurssilla on kahdeksan osallistujaa.
–Viime metreille olin siinä uskossa, ettei kurssi toteudu. Onneksi minulla oli kuitenkin Lappajärvellä apukäsiä, jotka värväsivät porukkaa mukaan. Ainakin näin ensimmäisen kokoontumisen perusteella teatterinharrastus oli kurssilaisten mielestä jumalallista, Huhtaluhta huoahtaa.
JÄRVILAKEUDEN kansalaisopiston teatteritaiteen opetus perustuu jatkossa opetussuunnitelmaan eli opsiin, joka on valtakunnallisten taiteen perusopetuksen perusteiden mukainen. Opinnoista saa myös todistuksen, josta on hyötyä jatko-opinnoissa.
–Se on periaatteessa samaa opetusta, mitä musiikkiopisto antaa, mutta vain eri taiteen lajista. Ei siis pelkkä “teatterikerho”, vaan teatterin opiskelua, havainnollistaa Maaria Koivula-Talkkari. –Toki musiikkiopisto on laajan oppimäärän mukaista ja tämä meidän yleisen oppimäärän, mutta kuitenkin tavoitteellista ja suunnitelmallista opetusta, jossa pyritään antamaan opiskelijalle hyvä kokonaiskuva teatteritaiteesta ja mahdollisuus kehittää omaa ilmaisua monipuolisesti eri osa-alueilla.
Huhtaluhdalle taiteen perusopetus (TPO) antaa raamit sille, miten hän kurssinsa suunnittelee.
–Aiemmin, ennen TPO:ta, jouduin pähkäillä teemoja ja ideoita ihan itse, mutta nyt on ihanaa, kun sai “lihaa luitten ympärille”. Ja tämä tavoitteellisuus. Teatterikokoontumisilla on nyt syvempi tarkoitus TPO:n myötä, hän sanoo.
Ryhmälähtöisillä kursseillaan hän laatii kullekin ryhmälle oman tavoitteen. Ensimmäisellä tapaamisella se saattoi olla niinkin yksinkertainen kuin oman nimen ja harrastuksen sanominen muille.
–Ensimmäisellä kokoontumisella on aina se jännitys, joka onneksi purkaantuu kyllä. Jo sen voittaminen on havahduttavaa nähdä pienessä lapsessa, koska kaikki me jännitämme. Etenemme pienin askelin, turvallisessa ympäristössä.
TÄLLÄ hetkellä opistolla on vain lasten ja nuorten kursseja, mutta opetussuunnitelma mahdollistaa niiden lisäksi myös taiteen perusopetuksen järjestämisen aikuisille ja teatterin varhaisopinnot alle kouluikäisille.