Ensimmäinen koulupäivä käyntiin Lentosotakoululla

Anna-Mari Malm
Julkaistu:
Aihe:

TORSTAINA Lentosotakoulun tilat täyttyivät pienten kenkien töminästä sekä iloisista äänistä, kun koululaiset aloittivat koulunkäyntinsä Kauhavalla. Kyseisenä päivänä koulunkäynti alkoi useimmissa suomalaisissa peruskouluissa ja lukioissa.

Koulun käytävillä kuljeskellessa oppilaiden keskuudessa on havaittavissa hyvin odottava tunnelma sekä innokkuutta. Koulun alkaminen jännittää usein monia koululaisia, mutta kaikkein eniten jännitys konkretisoituu ensimmäisen luokkansa aloittavilla koululaisilla, joille oppimisympäristö on toimintatapoineen täysin uusi.

YKSI koululaisen tärkeimpiä taitoja on koulumatkan turvallinen taittaminen. Koulujen alkaminen tuo liikenteeseen mukaan kaikkein pienimmät eli ekaluokkalaiset. Kortesjärven yhteinäiskoulun ensimmäisen luokan opettaja Tarja Koski kokee koulumatkan läpikäynnin vanhempien ja nuoren peruskoululaisen kesken erittäin tärkeänä.

–Varsinkin ekaluokkalaisen on hyvä käydä koulumatkansa vanhempien kanssa läpi pysäkille tai kouluun asti ja harjoitella sitä etukäteen. Nämä pienet teot tuovat uskomattoman paljon turvallisuutta koulumatkan toteuttamiseen. Risteysalueet sekä teiden ylitykset ovat yleisimpiä vaarapaikkoja, Koski kommentoi.

KOSKEN mukaan viimeisimpinä vuosina autoilijat ovat huomioineet koululaiset alueella mallikkaasti ja toivoo saman jatkuvan tulevaisuudessakin. Koululaisten liikkuessa liikenteessä autoilijoilta vaaditaan erityisen tarkkaa pelisilmää. Potentiaaliset vaaratilanteet saattavat muodostua ennalta-arvaamattomasti sekä nopeasti.

–Aina kun koululaisia on liikenteessä, tulee noudattaa äärimmäistä varovaisuutta. Lapset eivät välttämättä osaa ennakoida esimerkiksi palloa tieltä hakiessaan tilanteen riskejä riittävän kriittisesti. Muiden tielläliikkujien tärkeää ymmärtää, että ensimmäisen luokan koululaisilla kokemusta liikenteessä liikkumisesta on varsin vähäsen, Koski muistuttaa.

ENSIMMÄISEN koulupäivän ohjelma rakentui Lentosotakoulun tiloissa ekaluokkalaisilla suurilta osin kouluympäristöön ja sen käytännön järjestelyihin tutustumiseen. Luvassa oli arkirutiinien opettelemisen lisäksi aarrejahtia.

–Päivä ekaluokkalaisilla koostuu pitkälti siitä, että kierrämme läpi koulun alueen, käymme ruokailussa ja jaamme oppimateriaalia. Paljon tulee uutta opittavaa asiaa lyhyessä ajassa. Päivän lopulla lähdemme etsimään aarretta, jossa koko tempauksen tarkoituksena on opettaa, minkälaisessa ympäristössä koulua käymme. Vihjeiden avulla kiertäen koulun alue tulee huomaamatta oppilaille tutuksi, Koski sanoo.

Valtakunnallisesti koulunsa aloittaa tänä vuonna noin 61 000 lasta. Luku on lähes yhtä suuri kuin edellisenä vuonna.

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti