–Tämä luovutus koskee Alajärven lisäksi myös Kortesjärveä ja Kauhavaa, Kangastie aloittaa, –Alajärven vanha sammutusauto menee Kortesjärvelle ja Kortesjärven nykyinen taas Kauhavalle.
Ennen Kortesjärveä Alajärven vanha sammutusauto menee kuitenkin Jurvaan.
–Auto huolletaan, vaihdetaan numerotunnukset ja fiksataan sellaiseen luovutuskuntoon, että se on melkein kuin uusi, Kangastie toteaa.
Samanlaisia ”kierrätyksiä” tapahtuu paljon myös muilla Etelä-Pohjanmaan paikkakunnilla. Säiliöautoja on kierrätetty Kangastien mukaan jo pidempään ja sama toimintamalli on siirtynyt nyt myös sammutusautoihin. Kierrättäminen on usein perusteena myös avustussumman saamiseen Palosuojelurahastolta.
–Valtionosuudet poistuivat viisi vuotta sitten ja silloin päätettiin, että haetaan avustuksia Palosuojelurahastolta, Kangastie kertoo.
Ideana on, että suuremmille asemille saadaan uutta kalustoa ja vanha kierrätetään pienemmille. Mitä enemmän autolla on ”keikkaa”, sitä varmemmin avustuksen saa. Alajärven sammutusautoon saatiin Palosuojelurahastolta 64 000 euron avustus. Kokonaisuudessaan auto maksoi noin 257 000 euroa.
KANGASTIEN mukaan tänä vuonna tarkoituksena on ollut panostaa nimenomaan kakkosautoihin, eli sammutusautoihin, jotka otetaan mukaan ykkössammutusauton tueksi isoimpiin tehtäviin. Kakkosautot ovat myös varalla, jos esimerkiksi naapuriasemalta hajoaa sen ainoa sammutusauto.
Alajärven uudessa sammutusautossa on valkoiset teippaukset, mutta esimerkiksi Seinäjoki halusi kaupunkiliikenteen vuoksi omaansa keltaiset.
–Johtoryhmä totesi, että jatkossa sekä säiliö- että sammutusautoissa tulee olemaan keltaiset teippaukset, Kangastie toteaa, –Vanhoihin ei vaihdeta tarroja, mutta jatkossa kaikista tulee yhdenmukaisia.
SAMMUTUSAUTON elinkaari on noin 20 vuotta, säiliöauton puolestaan 25. Kun autoa ei voi enää kierrättää, se laitetaan myyntiin Kiertonetti.fihin. Sieltä myös yksityishenkilöt voivat ostaa itselleen paloauton. Alin myyntihinta näyttäisi diaesityksen perusteella olevan noin 5 000 euron paikkeilla.
–Ja se on huomattu, että mitä alemmas hinnan laittaa, sitä enemmän ihmiset autosta maksavat, mikä kuulostaa tietenkin ihan järjettömältä, Kangastie nauraa.
VAIKKA kalusto on pääasiassa kunnossa, yksi asia Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksella on kuitenkin haaste: säiliöautoja on liian vähän. Jos sellainen joltain asemalta hajoaa, varalle ei ole yhtäkään.
–Muuten kyllä Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksella on kalusto todella hyvällä mallilla, Kangastie päättää.
Saurus ja Scania esittelivät uuden sammutusauton tekniikkaa
Pelastusajoneuvoja valmistavan Saurus Oy:n myyntipäällikkö Ari Paanasen mukaan korirakenne uudessa sammutusautossa on suunnilleen sama kuin vanhassakin. Autoon mahtuu 2 900 litraa vettä ja siinä on kotimainen, Esteri-merkkinen palopumppu. Hydrauligeneraattorijärjestelmää taas on päivitetty siten, että se toimii nyt myös tyhjäkäynnillä. Tämä helpottaa Paanasen mukaan konemiehen työtä. Lisäksi säilytystilaa on enemmän kuin vanhassa autossa, mikä vähentää irtotavaran määrää.
Uuden auton alustasta puolestaan kertoi Scanian pelastusajoneuvojen myyntipäällikkö Petri Surakka. Sammutusauto on malliltaan Scania P 360 ja siinä on miehistöohjaamo, joka on erilainen kuin aiemmassa sammutusautossa, esimerkiksi jalkatilaa on enemmän. Autossa on 360 hevosvoiman ja 9 litran dieselmoottori sekä täysautomaattivaihteet. Auton etupäässä on rautajousitus ja takana ilmajousitus.