YRITTÄJILLE suunnattu infotilaisuus tuntui kiinnostavan Järviseudun alueen yrittäjiä. Infotilaisuus järjestettiin Kraatterijärven toimijoiden vuosikokouksen yhteydessä ja moni oli tullut paikalle saamaan vastauksia kysymyksiin, joita tuntui leijuvan ilmassa vielä paljon. Geopark Ry:n toiminnanjohtaja Annie Laitila avasi puheenvuorossaan UNESCO-hanketta kokonaisuutena ja seuraavia askelia suuren kuvion äärellä.
–Hankkeen tässä vaiheessa pitäisi tiettyjen asioiden suhteen olla jo pidemmällä, mutta näillä resursseilla meidän valitettavasti on nyt edettävä. Tärkeintä on saada alueelle tietoisuutta siitä, mitä UNESCON status meille tarkoittaisi ja kuinka kansainvälistä brändiä on mahdollista hyödyntää. Se mahdollistaisi työpaikkoja, luontomatkailua ja ennen kaikkea kansainvälistä matkailua. Maailmalla UNESCON statusta arvostetaan enemmän kuin Suomessa, huomauttaa Laitila.
–Tämän kaiken eteenpäin vieminen vaatii kuitenkin vielä kuntien ja yrittäjien välistä tiivistä yhteistyötä. Erityisesti yrittäjät ovat tässä keskeisessä asemassa, koska ilman yrittäjiä ei olisi koko Geoparkia.
Ainutlaatuisuus esille
TÄRKEIMPÄNÄ asiana hankkeen kannalta Laitila pitää tosiseikkaa, että meteorin törmäyksestä syntynyt järvi ja sen alue on todellakin ainutlaatuinen.
–Meillä on täällä Euroopan suurin kraatterijärvi, eikä meidän hakemuksessamme UNESCOLLE ole niin sanottua geologista kompastuskiveä. Meidän ei siis tarvitse todistella geologista perintöämme, vaikkakin geopark tarkoittaa paljon muutakin, kuten esimerkiksi ylpeyttä omasta alueesta, kulttuuriperimästä ja sen esille tuomista, sanoo Laitila.
Hän välitti Kintukan luonto- ja virkistyspalveluiden yrittäjän Hannu Raution terveiset ja kertoi Raution olleen aiemmin Geoparkin vahva vastustaja. Kelkka on sittemmin kääntynyt tietoisuuden lisääntyessä.
–Hannu on ehdottomasti sitä mieltä, että yrittäjän kannattaa olla perillä siitä, mitä Geoparkissa tapahtuu, koska kaikki vaikuttaa vähintään välillisesti myös omaan yritystoimintaan toimialasta riippumatta. Hän halusi muistuttaa myös siitä, että UNESCON statuksen suurimmat hyötyjät ovat yrittäjät. Heille ikään kuin tuodaan tarjottimella valmis kansainvälinen brändi hyödynnettäväksi. Yhden palvelun perässä ei matkailija kuitenkaan tule, vaan alueen kokonaisuus ratkaisee. Siksi yhteistyö on tärkeää.
–Jokaisen alueen yrittäjän tulee itse tuoda geoparkia esille toiminnassaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Geoparkin organisaatio tuo esille sen, mitä se mahdollistaa ja millä ehdoilla, mutta jokainen tuotteistaa oman toimintansa siitä eteenpäin, sanoo Laitila.
Tietoutta tarvitaan
UNESCON evaluaattorit saapuvat alueelle 1.–5. elokuuta. Seuraava askel on hommata tarroja, esitteitä, lippuja ja roll upeja, jotta geopark saadaan alueellisesti näkyville. Suurin haaste on viestinnässä, eikä tietoisuutta tai kuntien linjauksia ehditä käymään riittävästi läpi.
–Siihen pisteeseen pitäisi päästä, että jokainen täällä asuva ja matkaava ymmärtäisi, että tämä on geopark-aluetta. Me viemme tämän kuitenkin loppuun näillä eväillä ja todennäköisesti sitten saamme aikaa asioiden viimeistelyyn. Sitä pidän epätodennäköisenä, ettei statusta saataisi ollenkaan. Mahdollista kuitenkin on, että ennen kuin status saadaan, joudumme vielä tehdä töitä sen eteen, Laitila kertoo.
Jani Takamaa Kraatterinjärven toimijoiden hallituksesta nosti esille myös sen seikan, että tulevaisuudessa Kraatterinjärven toimijat ja geopark täytyy jotenkin yhdistää. On sekavaa, kun samoja asioita edistää kaksi eri tahoa.
–Geopark-hanke on kuitenkin hyvä sateenvarjo alueen matkailun kehittämiseen, ja jotain sateenvarjoa tälle alueelle tarvitaan, sanoo Takamaa.