Päällystystyöt käynnistyvät pohjalaismaakunnissa

Ajantasaista tietoa tietöistä löytyy Traffic Management Finland Group Oy:n liikennetilanne - sivuilta.

Huonokuntoinen maantieinfra on ympäristöä kuormittava, tienkäyttäjiä haittaava ja liikenneturvallisuutta heikentävä tekijä. Lisäksi huonokuntoinen maantieinfra hidastaa elinkeinoelämän kuljetuksia ja nostaa kuljetuskustannuksia. Vähäisilläkin työmailla tienkäyttäjiltä toivotaan taas malttia ja erityistä tarkkaavaisuutta. Osalla päällystystyömaita on käytössä saattoauto varmistamassa turvallisempaa työmaiden ohittamista ja nopeusrajoituksien noudattamista.  

–Tietyömaiden keltaiset vilkut tulee huomioida liikenteessä, eikä vain sinisiä vilkkuja, toteaa Timo Kulmala ELY-keskuksesta. 

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen vuoden 2019 päällystystyöt alkavat Isojoelta keskiviikkona 29.5. maantien 664 päällystämisellä. Isojoelta päällystystyöt siirtyvät Seinäjoen seudulle. Lyhyen päällystysohjelman vuoksi päällystysurakka valmistunee jo elokuussa.

Päällystysohjelma jäänee 150 kilometriin tänä vuonna. Jotta pohjalaismaakuntien maanteiden päällysteet pysyisivät edes nykyisellä huonohkolla tasolla, tulisi alueella päällystää vuosittain noin 480 km. Tällä hetkellä huonokuntoisia maanteiden päällysteitä on pohjalaismaakunnissa noin 900 km, määrä kasvaa vuosittain. Varsinkin muiden kuin vilkkaiden pääteiden kunto heikkenee voimakkaasti. Päällysteen huonosta kunnosta varoittavia liikennemerkkejä ja sen takia alennettuja nopeusrajoituksia on jouduttu asettamaan aikaisempaa enemmän.  

Kesän 2019 päällystyskohteet ovat:  

•Vt 3 Jalasjärvi 4 km 

•Vt 3 Harjula–Kuusistonmäki 20 km 

•Vt 8 Edsevö–Masarholm 7 km 

•Vt 8 Haavistonkangas–Marinkainen 9 km 

•Vt 18 Veneskoski–Putula 29 km 

•Vt 19 Nurmo–Lapua 14 km 

•Kt 67 Tuiskula–Koskenkorva 5 km 

•Kt 68 Lehtimäki–Viranperä 13 km 

•Mt 664 Isojoki 11 km 

•Mt 673 Molpe–Korsnäs 10 km 

•Mt 679 Veneskoski 5 km 

•Mt 17965 ja 17975 Sokoja yht. 11 km 

Maanteiden päällystystyömaat aiheuttavat jonkin verran häiriöitä liikenteelle mutta vilkkaimmilla maanteillä päällystystyöt pyritään tekemään ruuhka-ajat huomioiden tai jopa yötyönä. Kyseessä on kuitenkin lyhytaikainen haitta ja tienkäyttäjiltä toivotaan malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. Päällystystyömailla on myös kävellen työkoneiden ympärillä liikkuvia työntekijöitä, joiden työturvallisuus on erityisesti syytä huomioida. Yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla (mm. valta- ja kantatiet) on käytössä saattoauto. Saattoauton avulla työmaan ohittaminen on turvallisempaa ja selkeämpää. Saattoauto myös varmistaa nopeusrajoitusten noudattamisen työkoneiden ja työntekijöiden kohdalla. Saattoauto noutaa sulkuaidalta autojonot mukaansa ja vetää autojonot työmaan ohi. Työmaan lopussa saattoauto ajaa pois edestä ja päästää autot jatkamaan matkaa. Saattoauton valotaululla annetaan ohjeita autoilijoille. Työmaiden kohdalla on alennettuja nopeusrajoituksia, joita on noudatettava niin kauan kuin merkit ovat pystyssä.  

Päällystystöiden aikataulut tarkentuvat vielä myöhemmin ja kohteisiin saattaa kesän aikana tulla myös muutoksia. Ajantasaista tietoa tietöistä löytyy Traffic Management Finland Group Oy:n liikennetilanne – sivuilta

Tiemerkintätyöt jo käynnissä 

Päällysteiden tiemerkintätyöt ovat jo käynnistyneet. Tiemerkintäurakoitsijana toimii Cleanosol Oy. Pohjalaismaakuntien maanteiden tiemerkinnät kunnostetaan kesän aikana noin 4500 km:n matkalta.  

Tiemerkintätyöntekijät toivovat, että kuljettajilla olisi malttia hidastaa tiemerkintätyömaan kohdalla. Liian kova vauhti on vaara ja saattaa sotkea sekä auton että tuoreen maalin. Tiemerkintäautot ja -työmaat hidastavat liikennettä hetkellisesti, ja työstä pyritään kertomaan mahdollisimman selkeästi tiemerkintäautoissa olevilla kylteillä ja valotauluilla. Lisäksi tiemerkintäauto voi pudotella tielle sopivin välimatkoin valkoisia tai vaaleanpunaisia vaahtohattaroita. Vaahtohattarat varoittavat autoilijoita tuoreista maalimerkinnöistä sekä edessäpäin liikkuvasta tiemerkintäajoneuvosta. Tuoretta maalia voi roiskua auton renkaisiin esimerkiksi silloin, kun autoilija ohittaa keskiviivaa maalaavan tiemerkintäauton ja ylittää viivan. Suurin riski on silloin, jos viivaa pitkin ajetaan pitkä matka kovalla vauhdilla. Jos juuri maalattu viiva on pakko ylittää, suosituksena on tehdä ylitys mahdollisimman kohtisuoraan viivan yli. Mikäli autoon tulee maaliroiskeita, on maaliroiskeiden poistoon kotikonsti. Tavallinen rypsiöljy pehmentää muutamalla käsittelyllä tiemerkintämaaliroiskeet, jolloin ne on helpompi pestä pois.  

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti

Jätä kommentti