Lappajärvellä rautaisannos liikennetietoutta nuorille: Jokainen onnettomuus on liikaa

Heli Lintamo, Tuula Vartiala, Anna-Maija Kuusela, Susanna Ojanperä, Hanna Rintamäki, Tomi Paakkarinen, Heidi Itäsalmi ja Jussi Huhtinen kokevat tärkeänä kertoa nuorille liikenneturvallisuudesta.
Heli Lintamo, Tuula Vartiala, Anna-Maija Kuusela, Susanna Ojanperä, Hanna Rintamäki, Tomi Paakkarinen, Heidi Itäsalmi ja Jussi Huhtinen kokevat tärkeänä kertoa nuorille liikenneturvallisuudesta.

Lukion, Jamin ja Sedun opiskelijoita kokoontui lukion auditorioon kuulemaan pelastajan, ensihoitajan, poliisin ja liikenneonnettomuudessa ystävänsä menettäneen tarinat.

–Varoittelut voivat nuorista tuntua holhoukselta, mutta totuus on se, että nuorille tapahtuu eniten liikenneonnettomuuksia. Asioista onkin hyvä puhua niiden omilla nimillä, kaunistelematta, totesi koulukuraattori Tuula Vartiala tilaisuudessa.

Tilaisuudessa tieliikenneonnettomuudet tuotiin esille myös videomateriaalin keinoin. Vartiala totesi, että materiaali voi järkyttää, ja on lupa poistua kesken, jos siltä tuntuu.

–Haluamme kertoa realistisesti, millaiset seuraukset ajattelemattomalla toiminnalla ja hetkellisillä väärillä valinnoilla voi olla. Viestimme on kuitenkin nuorten omia turvallisia valintoja tukeva, kertoi Liikenneturvan yhteyspäällikkö Heli Lintamo.

ITÄSALMI muisteli uransa alkuaikana tapahtunutta liikenneonnettomuutta, jossa nuori kuljettaja ajoi ylinopeutta mutkaan, menetti auton hallinnan ja auto kieri katon kautta ympäri pellolle. Kuljettaja menehtyi. Silminnäkijäksi joutunut koulubussin kuljettaja oli hälyttänyt apua. Koulukyydissä oli myös lapsia.

–Tällaisia hetkiä ei kukaan haluaisi olla todistamassa. Turvavyö olisi voinut pelastaa kuljettajan. Oli todella vaikea hetki mennä uhrin äidin työpaikalle kertomaan, että hänen poikansa on kuollut.

Ylipalomies Tomi Paakkarinen Lappajärven paloasemalta totesi, että myös onnettomuustilanteita kohtaavat ammattilaiset kantavat näitä asioita ja kohtaloita mukanaan, pitkäänkin.

–Omien lasten myötä nämä asiat alkavat koskettaa vielä vahvemmin. Aina sitä toivoo hälytykselle lähtiessä, ettei se olisi kukaan tuttu, mutta pienillä paikkakunnilla se usein on.

Nuoret ovat riskiryhmää liikenteessä

15–24-VUOTIAAT nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Nuoria on väestöstä vain noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.

Itäsalmi kertoi, että poliisissa ollaan huolissaan asenteesta, jollaista näkyy osan nuorison keskuudessa.

–Otetaan kuvia sakoista ja lähetetään kavereille. Ehkä tällaisella haetaan huomiota. On paljon asiallisiakin nuoria, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy.

Nuorten miesten riski kuolla liikenteessä henkilöauton kuljettajana on muita ikäryhmiä suurempi. Nuoria riskikuljettajia on eri tutkimusten mukaan arvioitu olevan 10–17 prosenttia kaikista nuorista. Näiden ajotavalle ovat ominaista suuret ajonopeudet, lyhyet turvamarginaalit, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen humalassa ja turvavöittä. Riskinottajat tuntevat olevansa muita parempia kuljettajia ja heidän keskuudessaan ilmenee myös humalassa ajamista enemmän kuin muiden nuorten.

–Nuoruuteen kuuluu tietty kuolemattomuuden tunne. Se, että tässä näytetään, ettei kukaan ole kuolematon, on varmasti merkityksellistä, Vartiala pohti.

Huonot valinnat voivat heijastua koko elämään

NUOREN kuljettajan onnettomuusriski kasvaa usein silloin, kun kuljettajalla on kyydissä kavereita. Tällöin myös näyttämisen halu ja tarve kilpailla lisäävät riskejä.

–Pienten hetkien ja huonojen valintojen takia voidaan menettää ystäviä, läheisiä, jonkun lapsia, sukulaisia. Jos esimerkiksi kaahaamisen ja näyttämisen halun takia aiheuttaa jonkun kuoleman tai vammautumisen, sen kanssa joutuu elämään koko loppuelämänsä, totesi ensihoitaja Jussi Huhtinen.

Hän rohkaisi kaikkia sanomaan, jos jonkun kyydissä pelottaa. –Hetken päästä voi olla myöhäistä.

–Vaalikaa elämää! Olette arvokkaita ja tärkeitä, teillä jokaisella on merkitys, totesi Vartiala. –Kaikkeen ei voi vaikuttaa, mutta siihen voi, miten liikenteessä käyttäytyy ja kenen kyytiin lähtee. Pitäkää itsestänne ja toisistanne huolta. Meillä on täällä paljon nuoria ja lapsia liikenteessä, muttei ole varaa menettää ketään teistä.

Tilaisuuden jälkeen oppilaitoksissa järjestettiin purkutilaisuudet kahvilatoiminnan merkeissä.

–Toivomme, että myös opiskelijoiden huoltajat omalta osaltaan tukevat nuorta. Pohtikaa yhdessä nuoren kanssa konkreettisia keinoja siihen, miten hän voi toimia erilaisissa riskitilanteissa liikenteessä ja miten ryhmäpainetta voi vastustaa, sanoi Vartiala.

Kierros jatkuu kevään aikana Lapualla ja syksyllä muualla maakunnassa.

Tilaisuudelle oli tarvetta

LAPPAJÄRVELLÄ liikenneturvallisuuskoulutusta oli suunniteltu jo ennen korona-aikaa.

–Liikenneturvallisuutta ja -käyttäytymistä käsitellään koulussa oppiaineiden sisällä, mutta myös muuten. Jamin auto- ja logistiikkapuoli on tässä ala- ja yläkoulun vieressä. Autot ja ajaminen ovat näille opiskelijoille tärkeitä, mutta kun kahden jälkeen tästä lähdetään, on paljon lapsia liikenteessä, nuorimmat esikoululaisia. Tietynlaisia pelkoja ja huolenaiheita on. Yhteiset pelisäännöt ovat tärkeitä, pohti Vartiala.

Hän uskoi, että kertomukset koskettivat kuulijoita. –Hiljaista porukkaa oli tilaisuuden jälkeen.

Etsivä nuorisotyöntekijä Anna-Maija Kuusela kertoi, että hänen työaikanaan, noin 10 vuoden sisällä useampi tuttu nuori on kuollut liikenneonnettomuudessa.

–Otan työssäni puheeksi, jos näen huolestuttavaa liikennekäyttäytymistä tai asennetta, joka ennakoi sellaista. Keskusteluissa nousee esille usein ajatus, että nuori ajattelee olevansa hyvä kuljettaja. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, vaan siellä on muitakin liikenteessä ja täytyy huomioida, että ei edes välttämättä ole itse se joka virheen tekee, vaan on oltava aikaa reagoida kaikkeen.

Aiheeseen liittyvää:

Jaa Somessa

Facebook
X (Twitter)
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Sähköposti