Kyseessä on Järvi-Pohjanmaan perusturvan yhteistyössä Sopeva oppisopimuspalveluiden ja MIF Ltd:n kanssa toteuttama Lean-koulutus, jonka avulla pyritään parantamaan asiakastyytyväisyyttä, parantamaan hoidon laatua, pienentämään toiminnan kustannuksia ja lyhentämään toiminnan läpimenoaikoja.
–Olen ylpeä, että jaksoitte työn ohessa, remontin keskellä ja vastaanoton tohinassa tehdä tutkinnon, opiskella, keskustella ja kommentoida, totesi vastaava peruspalvelujohtaja Marita Ylilahti.
–Erikoisammattitutkinto ei ole mikään kurssi. Jos ja kun lähdemme soteen, teillä on tämä pointti, mitä ei ole kaikilla!
Lean-ajattelumallin avulla on pyritty erityisesti parantamaan hoitotyön laatua, jolloin asiakaan tarpeeseen voidaan reagoida nopeammin. Koko hoitoketjua tarkastelemalla on päädytty kehittämään tilanteita laskutusprosessista kivun hoitoon, ravitsemukseen sekä sairauksiin liittyviin ohjeistuksiin. Asiakkaan näkökulmasta on etsitty joustavia ratkaisuja diabetespotilaan hoitotarvikejakeluun ja apuvälineiden saatavuuteen sekä säilytykseen. Työntekijöiden ja yksiköiden yhteistyötä tiivistämällä ja tiedonkulkua tehostamalla vältytään päällekkäisyyksiltä ja aikaa vieviltä tarkastuksilta.
Jokainen tutkintoon osallistunut teki omaan työhönsä liittyvän kehitysprojektin ja jatkossa kehittäminen on osa heidän jokapäiväistä työtään.
–Työnantajanne on ollut hyvin kaukonäköinen ja osannut hyödyntää koulutuksen. jolloin olette päässeet kehittämään omaa osaamistanne, työtänne ja organisaatiotanne, sanoi Pirjo-Marja Pitkäkangas Sopevasta.
Vastaava koulutus toteutetaan tänä vuonna myös Kultakämmenen henkilöstölle.