Timot (Latvala ja Vesala) olivat tehneet hankinnan, Vesalan korjaamon pihalle oli saapunut moottori. Voidaan sanoa MOOTTORI, ilmeisesti ainoa laatuaan Suomessa enään. Kyseessä on Englantilainen Napier Deltic. Nimi ei sano monellekaan mitään, mutta kun moottorin näkee se herättää kunnioitusta katsojassa. Moottori on ollut joko Vasama ykkösessä tai kakkosessa. Vasamat olivat 1950- luvulla Englannista hankittuja Dark-luokan moottoritykkiveneitä, silloisella presidentillä Kekkosella oli asiassa sormensa pelissä. Laivat kastettiin Menain sillalla 8.5.1956, kastajana oli silloisen suurlähettilään Sakari Tuomiojan vaimo. Laivat rakennettiin Englannissa Saunders Roen telakalla. Alukset saapuivat Suomeen toukokuussa 1957. Sittemmin alukset on poistettu merivoimiemme käytöstä 1977 ja 1979.
Laivoissa oli käytössä kussakin kaksi Napier Deltic moottoria. Se kummasta laivasta kyseessä oleva moottori on ei ole tiedossa (ainakaan vielä). Kahdeksantoista sylinterinen vastaiskumoottori tuottaa 2500 hevosvoiman akselitehon.
Timoista Vesala oli törmännyt moottoriin Etelä-Suomessa ja kiinnostunut asiasta. Mukana kimpassa on muutama muukin henkilö. Moottori oli saapunut Vimpeliin ja kävin kuvaamassa moottoria Vesalan Korjaamon sisätiloissa. Jo moottorin koko ja rakenne herättää kunnioitusta entisajan insinööritaidolle. Rakenne on mielenkiintoinen kaikkiaan, tosin tämä artikkeli ei riitä kaiken kertomiseen. Kuriositeettina voidaan mainita Blessey-patruunan käyttäminen käynnistyksessä. Ruutipanoksen sisältävällä patruunalla ”ammutaan” kone käyntiin.
Konetta tutkitaan ja kartoitetaan, onko se jumissa. Aikoinaan koneita käyttänyt mekaanikko kertoo koneen äänen olevan niin raaka, että munuaiset tuntuivat irtoavan koekäyttöhallissa. Lupasin pojille tuoda ruudin, kun on aika koekäytölle. Mielenkiintoinen pala historiaa on nyt Vimpelissä ja palaamme asiaan, kun aihetta ilmenee.