–Kesä 2022 oli myynnillisesti hyvä, mutta yrityksen kulurakenteessa on vielä tekemistä, että kaikki tuotot ja kulut saadaan balanssiin. Toiminnan suuret kausivaihtelut tuovat oman haasteensa aikanaan sotaveteraanien kuntoutusta varten rakennetussa hotellissa. Kaikkia toimintoja tarkastellaan läpi koko tuotantoprosessin ja taloudellisten faktojen kautta. Myös liikeideat kaipasivat uudistamista ja päivitystä; kaikkia palveluja on lähdetty kehittämään vastaamaan tätä päivää ja asiakkaiden tarpeita, toimitusjohtaja Heikki Martikainen totesi.
Nykypäivän asiakkaat vaativat tiloilta elämyksellisyyttä ja palveluilta henkilökohtaisuutta. Tasapainon löytäminen kasvavien henkilöstökulujen ja palvelujen laadun välillä vaatii pitkäjänteistä työtä ja osaamista.
Palveluja tarjotaan arjessa jaksamista hakeville kausiasiakkaille, kokousväelle, lomalaisille, juhlia järjestäville ja eri yhteyksissä majoitusta tarvitseville; lähes 100 huoneen kapasiteetilla. Kivitipusta kehitetään monipuolista loma-, kokous-, hyvinvointi, – ja tapahtumahotellia myös koko Järviseudun asukkaiden iloksi ja hyödyksi. Tapahtumat tulevat olemaan merkittävässä ratkaisevassa osassa nyt ja tulevaisuudessa. Pikkujoulut sekä erilaiset juhlapäivät pysyvät edelleen listoilla.
–Hyödynnetään alueen uniikkeja mahdollisuuksia, koska Kivitippu ja ympäröivä alue on ainutlaatuinen kohde Järviseudulla. Iso kohderyhmä on myös eläkeläiset, joille suunnitellaan omanlaisia palveluja, unohtamatta kulttuuria.
Myös alueen ikääntyvän väestön hyvinvoinnista huolehtimiseen Kivitippu tarjoaa mainiot puitteet jo nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa.
– Koko yksikön profiilia nostetaan ja positiivista tietoisuutta lisätään, mennään asiakkaat ja tuotteet edellä. On selkeä tarve selventää käsityksiä ja mielikuvia suuren yleisön tietoisuuteen. Myös koko ympäröivän alueen, Järviseudun historiaa tuodaan esiin tarinoiden muodossa. Kivitipun tulee edustaa koko Järviseutua, etenkin luonto tarjoaa hämmästyttävästi kohteita.
– Mahdollisuuksia on lähes rajattomasti ja uusia markkina-alueita on kauempanakin. Kaikilla yrityksillä on tarve toimia yhdessä ja houkutella asiakkaita alueelle. Asiakkaat kaipaavat laajaa alueellista matkailutarjontaa, jota pystymme yhdessä nostamaan esille ja antaa asiakkaan sitten valita mieleisensä tuote. Useat kunnat pitävät matkailua tärkeänä osana tulevaisuuden strategioissaan ja tämä otetaan huomioon. Koko Etelä-Pohjanmaalla matkailu on oikeastaan ollut aika matalalla profiililla, vaikka resursseja olisi paljon enempäänkin. On huomioitava mahdollisuudet hieman kauempaakin ja asiakkaat läntisestä naapurista Ruotsissa ovat lyhyen laivamatkan päässä.
LAPPAJÄRVEN kunnalla on suuria kehittämissuunnitelmia, ja Kivitipulla on keskeinen rooli näiden toteutumisessa. Ilman menestyvää hotellia, joka tarjoaa peruspalvelut matkailijoille, muiden toimintojen kehittäminen alueelle on hyvin vaikeaa ja oikeiden, potentiaalisten investoijien kiinnostuksen herättäminen on onnenkauppaa. Talvimatkailun kehittämistä tarkastellaan huolella. Keväällä Kivitipussa vierailleiden saksalaisvieraiden mielestä Kraatterijärvellä on kaikki edellytykset olla vetovoimainen talvimatkailukohde sikäläisillä markkinoilla. Esimerkkinä voidaan mainita talvikalastus, joka on elämys keski- ja etelä-eurooppalaisille, jotka eivät sitä koskaan kokeneet.
–Ohjelmapalveluja varten tarvitaan oppaita, joita JAMI jo kouluttaa, mutta heille ei ole työtilaisuuksia alueella. Yhteistyössä Järviseudun kuntien ja lähialueen suurimpien matkailuyritysten kanssa on jo olemassa olevat matkailustrategiat jalkautettava alkavan EU-ohjelmakauden rahoituksen avulla ja markkinat otettava haltuun laaja-alaisella matkailun kehittämisohjelmalla. Lisäksi kuntien on kiinnitettävä huomiota verotuloja tuottavien nuorten työntekijöiden asumiseen ja elämiseen liittyviin palveluihin. Palveluelinkeinot ovat työvoimavaltaisina erittäin kannattavia tässä suhteessa, mutta infraan samoin kuin yritysten toimintaedellytyksiin on panostettava. Jo nyt Kivitippu ja koko Nykälänniemi tuo kuntaan lähes 0,5 miljoonan euron verotulot ja siksi tänne panostaminen on myös taloudellisesti järkevää. Kokonaisvaltaista näkemystä kehittämiseen Kivitipussa tuovat Suomen parhaat asiantuntijamme, sanoo Martikainen.
Paikallisuus tulee olla esillä kaikissa tuotteista. Sen vuoksi tuotantopuolen kaikki prosessit käydään läpi, jotta voidaan käyttää paikallisia tuottajia. Sesonkimenut kehitetään saatavilla olevien tuotteiden paikallisten raaka-aineiden pohjalta paikallisille tuotteille. Kaikkia paikallisia tuotteita otetaan mukaan mahdollisuuksien mukaisesti. Ruoka on yksi merkittävimmistä matkailijoiden päätöksiin vaikuttavista elementeistä ja siinä paikallisuus on alueen tärkein kilpailutekijä. Etenkin kansainväliset matkailijat hakeutuvat erilaisiin ja uusiin kohteisiin, joiden saavutettavuus voi olla hankalaa, mutta autenttisuus palkitsee etsijänsä. Täkäläinen runsas kulttuuritarjonta yli 30 museon ja taidegallerian tai ainutlaatuisten luontoarvojen vuoksi on tulevaisuudessa varmasti haluttu matkakohde vaikkapa ornitologeille. Harvinaisuuksia lähdetään bongaamaan hyvinkin kaukaa, vaikkapa mustatiiraa Evijärvelle. Tavoitteena on tyytyväinen asiakas, joka palaa Kivitippuun uudestaan.
On aivan selvää, että asiakaskunta on muuttunut ajan kuluessa niistä päivistä, jolloin Kivitippu avattiin. Jo nyt, tulevana viikonloppuna järjestetään Oktoberfest, johon on panostettu laatuohjelmalla. Tuon jälkeen vietetään perinteisiä Lokakuun Loiskeita ja siitä viikon päästä luvassa on hyvin suosittu tanssileiri.
Tutkimusten mukaan positiivinen asiakaskokemus jaettiin ennen vanhaan 3–5 asiakkaalle, negatiivinen 8–10 tutulle. Nykyään sosiaalisen median kautta sana leviää nopeasti tuhansille ja taas tuhansille. Kehittämisen myötä nopea reagointi palautteisiin on selviö ja se on ollut iso puute, joka korjataan kehittämällä asiakaspalautteeseen perustuvaa laatujärjestelmää. Myös henkilökunnan valmentaminen asiakaskohtaamisen osaamiseen ja ajatus siitä, että asiakas on kuningas Kivitipussa tulee olemaan lähtökohta. Paikka on kaunis monine mahdollisuuksineen ja hyödyntämätöntä potentiaalia on runsaasti. Toki muutos ja sen toteuttaminen aiheuttaa haasteita, mutta on toteutettavissa.
–Suunnitelmat ovat selvät ja niitä kohti mennään vakain askelin, toteavat toimitusjohtaja Heikki Martikainen, hallituksen puheenjohtaja Jaakko Kultalahti ja kehityspäällikkö Jouni Aalto.