–Chat-kanavassa potilaat pääsevät hoitoon nopeasti ja helposti. Erityisesti nuoremmalta väestönosalta on tullut toiveita tällaisesta palvelusta, heille on luontevaa ilmaista itseään tekstin välityksellä. Pyrimme huomioimaan kaikki asiakasryhmät, kertoo Järvi-Pohjanmaan vt. peruspalvelujohtaja Jaakko Anttila.
–Chat-palvelulla ei olla korvaamassa olemassa olevia lähipalveluita, vaan se on lisäpalvelu.
Palvelun tuottaa Lääkärisi.fi.
Päivystyksen puhelimen ruuhkahuippujen toivotaan lievittyvän ajan myötä entisestään, kunhan ihmiset ottavat chat-vastaanoton laajemmin käyttöön.
–Päivystyspuhelimen jonotusaikoja ovat jo pienentäneet kiireisimmistä ajoista koronatilanteen tasaantuminen sekä ajantasainen siihen liittyvistä käytänteistä tiedottaminen perusturvan kotisivulla.
Samalla perusturvassa toimivien hoitajien ja lääkäreiden työresurssia vapautuu niiden asiakkaiden hoitamiseen, joiden täytyy välttämättä asioida kasvotusten hoitohenkilökunnan kanssa.
ETÄVASTAANOTOLLA hoidetaan niitä asioita, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Käyntisyitä voivat olla esimerkiksi allergiaoireet, astma, flunssa- ja iho-oireet, reseptit, silmä- ja vatsaoireet tai virtsatietulehdus.
Etävastaanotolle kirjaudutaan Järviseudun perusturvan nettisivuilta löytyvän chat-upotteen kautta. Vahvan tunnistautumisen eli mobiilivarmenteen tai pankkitunnusten syöttämisen jälkeen potilas pääsee suoraan hoitajan ja lääkärin etävastaanotolle. Keskustelussa voidaan tarvittaessa lähettää kuvia ja tiedostoja. Keskimäärin asian hoitaminen alusta loppuun palvelussa kestää 10–20 minuuttia.
Etävastaanottojen yhteydessä on mahdollista antaa palautetta.
–Toivomme uuden palvelukanavan hyödyntämistä ja palautteen antamista palvelun kehittämiseksi.
–Etälääkäripalvelut on huomioitu hyvinvointialueen valmistelussa jo ajatuksen tasolla: siellä voisi olla etäpalvelukeskus, jossa myös chat-palvelua toteutettaisiin omana toimintana. Ihan alkuun sitä ei varmastikaan saada vielä käyttöön.