Järviseudun Mediatalo Oy teetti kesäkuussa lukijasuhdetutkimuksen Järviseudun Sanomien asemasta päälevikkialueellaan. Tutkimuksen teki Tietoykkönen henkilöhaastatteluna laatustandardeja noudattaen. Haastattelut painotettiin vastaamaan alueen väestörakennetta.
Vastaava tutkimus on tehty vuonna 2007. Vertailtaessa selvisi, että Järviseudun Sanomat on säilyttänyt asemansa, vaikka lähes kymmenenä vuotena sähköisen median ja ilmaisjakelujen määrä on lisännyt tarjontaa. Kysyttäessä Järviseudun Sanomien tärkeimpiä ominaisuuksia lehden sanoi tarpeelliseksi 77 % haastatelluista, kun seuraavaksi vertailussa tuleen kilpailijan prosentti oli 27 ja muiden vielä huomattavasti vähemmän. Muiltakin ominaisuuksiltaan ja imagoltaan Järviseudun Sanomat on tutkimuksen mukaan ylivoimainen.
Kun kysyttiin, mikä on Järviseudun Sanomien sisällöstä tärkeintä, vastauksia oli lähes yhtä monta kuin haastateltaviakin. Selvästi useimmin mainittiin henkilöhaastattelut, kirkolliset ilmoitukset, kuntien uutiset, tapahtumakalenteri sekä tiedot palveluista.
Kun kysyttiin, mitä lehdestä saisi poistaa, useimpien vastaajien mielestä ei mitään. ”Kaikki on tarpeellista ja joka lehdessä on jotakin plussaa”. Lehti luetaan tarkasti, useimmiten kannesta kanteen.
Järviseudun Sanomien levikki on kesän aikana ollut yllättävän noususuuntainen. Tietoykkösen lukijapeittotutkimuksen mukaan lehden viikkopeitto päälevikkialueellaan on 89 % ja kuukausipeitto 96 %.
Kirjoittaja on Järviseudun Mediatalo Oy:n toimitusjohtaja