Evijärveläisten nuorten mielipiteitä 12.10.2016
Ohessa on Evijärven keskikoulun kahdeksasluokkalaisten äidinkielentunneillaan laatimia mielipidekirjoituksia. Lukijan loolaan voivat kirjoittaa myös päälevikkialueemme muiden koulujen oppilaat. Yhteydenotot osoitteeseen: toimitus@jarviseudunsanomat.fi
Evijärven kaukalon ylläpito
Evijärven kaukalon ylläpito on ollut viime aikoina kehnoa sekä sekavaa. Kaukalon jäädyttämisen aikataulut eivät ole loogisia ja auraajia on saanut välillä odottaa. Luistelukopissa roskat ovat levällään ja lautoja on revitty seiniltä, koripalloteline lojuu luistelukopissa. Jääkiekkomaaleissa on jalkapallon kokoisia reikiä. Kun kaukalossa pelaillaan, pikkulapset ovat edessä.
Jäädyttäjät tulevat paikalle aina parhaaseen luisteluaikaan kuuden ja seitsemän aikoihin. Auraajia saa odottaa, kun jäällä on luistelua haittaava määrä lunta.
Maaleja voisi joskus korjata, koska ne näyttävät pommitetuilta. Vieressä olisi valtavasti tilaa pikkulasten luistelulle, jos hiekkakenttää jäädytettäisiin ja hoidettaisiin. Hiekkakentälle saisi mahtavan luisteluradan, jos koko kenttä jäädytettäisiin. Kenelle oikeastaan kentänhoito kuuluu?
Siispä kaukalon/kentän voisi jäädyttää joka ilta tiettynä kellonaikana, esimerkiksi kello 20.30. Näin jäädyttäminen ei vie luisteluaikaa. Yöllä jää jäätyisi, kun silloin kukaan ei ole luistelemassa. Ainakin näin olettaisimme.
Luistelukoppiin pitäisi lisätä penkkejä ja esimerkiksi mattoja, koska kopin lattia on liukas. Jääkiekkomaalien verkot pitäisi uusia, luistelukopin seiniä paikkailla sekä viedä koripalloteline pois kopista johonkin järkevään paikkaan. Näillä muutoksilla kaukalon toiminta pyörisi paljon paremmin.
Seuraavat Kurrit
Yulin-festivaali
Yulin on jokavuotinen festivaali, jossa tapetaan kissoja ja koiria, mutta enimmäkseen koiria.
Niitä myös saatetaan varastaa omistajilta.
Kissoja ja koiria saatetaan keittää eläviltä, hakataan kuoliaaksi avoimesti markkinapaikoilla ja kaduilla. Sitten niiden lihaa myydään eteenpäin.
Yulin on saanut alkunsa vuonna 2009 kesäpäivän seisauksen juhlaksi. Ja se on jokavuotinen perinne. Sitä tehdään Keski- ja Pohjois-Kiinassa.
Kiinassa on myös ravintoloita, joissa tarjoillaan koirien ja kissojen lihaa. Ihmiset, jotka syövät näitä, sanovat, että ”tämä liha maistuu rapealta ja hyvin herkulliselta”.
Tämä on laitonta Kiinassa, mutta nämä ihmiset eivät välitä siitä.
Meidän mielipiteemme tästä on, että tämä on ihan hirveää. Kuinka julmia nämä ihmiset ovat, kun he tekevät tällaista? Koirat ja kissat eivät ole mitään ruokaa vaan lemmikkejä. Meidän mielestämme nämä ihmiset, jotka tekevät tätä, pitäisi pidättää ja laittaa vankilaan.
Nella Kultalahti ja Celine Mustajärvi
Äidinkielen merkityksestä peruskoulussa
Olemme sitä mieltä, että lukutaidon arvostuksen väheneminen erityisesti Suomessa on vähintäänkin huolestuttava ilmiö. Tämän on sanottu ainakin osittain aiheutuneen siitä, että nykyään ”some-yhteiskunnassamme” erityisesti nuorten keskuudessa lukeminen on jotenkin vieroksuttu harrastus, ja sen onkin jossain määrin korvannut kaikenlainen sosiaalisessa mediassa toimiminen.
Ymmärrettävää toki on, että sosiaalinen media mahdollisuutena ja osana nykyaikaista elämää syökin aikaa jostakin muusta toiminnasta, ja nykyään täksi toiminnaksi on valikoitunut lukeminen.
Vaikka onkin epärealistista väittää, että sosiaalisella medialla olisi merkitystä vain nuorten lukutaidon viejänä, se ei silti tarkoita, että kymmenen sanan mittaisen ”pikaviestin” lukeminen kehittäisi kolmasluokkalaisen lukutaitoa saman verran kuin jonkin lapselle tarkoitetun opettavaisen ja viihdyttävän kirjan lukeminen.
Vaikka erilaisia lukutaidon hyötyä korostavia kampanjoita ja opetustilanteita onkin tilanteen parantamiseksi esitetty ja toteutettu, ei tilanne ole ollut merkittävästi paranemaan päin, pikemminkin päinvastoin. Suomalaisnuorten lukutaito laskee hälyttävää vauhtia.
On tutkittu juttu, että erityisesti vähän lukevat pojat voivat ajautua niin sanottuun lukemattomuuskierteeseen, joka johtuu peruslukutaidon puutteesta. Kun tämä yhdistetään mahdolliseen luontaiseen lukemiskielteisyyteen, voi tuloksena olla tilanne, jossa nuori ei osaa eikä halua lukea. Tämä voi pahimmillaan ilmetä lähes täydellisenä lukutaidottomuutena. Maassamme läpäisee tänäkin vuonna peruskoulun joukko nuoria, joiden lukutaito on käytännössä olematon.
Ehdotammekin, että suomalaisnuoret saisivat kouluista entistä enemmän tukea lukuharrastuksen aloittamiseen. Myös perusopetuksessa joidenkin kohtaamat vaikeudet voitaisiin pyrkiä havaitsemaan paremmin. Jos ongelmia havaittaisiin, niihin myös puututtaisiin tehokkaasti pelkän toteamisen ja muutaman lisäharjoituksen sijaan.
Tuomas Storvik ja Mika Tuomaala
Ruutuaika
Viettävätkö nykynuoret liian paljon aikaa ruudun ääressä koulu- ja vapaa-aikana? Nykyään ihmisillä on niin paljon vapaa-aikaa, että heillä on aikaa viettää aikaa ruudun äärellä vaikka tuntikausia putkeen. Se voi myös johtaa ruuturiippuvuuteen, jota ei edes itse tiedosta.
Tämä ei koske ainoastaan nuoria vaan myös aikuisia. Vain nuorille saarnataan heidän ajastaan puhelimien, tietokoneiden, tablettien ja tv:n äärellä. Nykyään myös opetussuunnitelmat ovat muuttuneet niin, että joissakin kouluissa opiskellaan vain teknologian avulla. Muun muassa ylioppilaskirjoitukset ovat muuttumassa sähköisiksi ja opettajat kirjoittavat valkokankaalle muistiinpanot.
Tästä voi seurata fyysisiä sekä sosiaalisia ongelmia, kuten päänsärkyä sekä kunnon ja käsialan huononemista. Ruutuajan lisääntyessä ihmiset ovat vähemmän kontaktissa muihin. Tällöin ihmissuhteet heikentyvät. Puhumiseen oppiminen voi hidastua lapsilla, jos läheiset viettävät ruudun äärellä eivätkä seurustele lasten ja muiden lähellä olevien kanssa.
Asiassa on myös positiiviset seurauksensa. Ihmiset voivat nimittäin löytää tietoa, tavata uusia henkilöitä, avautua tunteistaan esimerkiksi blogissa tai youtubessa ja saada informaatiota asioista nopeasti.
Asian voisi korjata laitamalla ruutuajan jokaiselle ja vähentää teknologista opetusta kouluissa. Valkokankaat voisi vaihtaa takaisin liitutauluihin, ja tabletit oppikirjoihin ja vihkoihin. Voisi vähentää puhelimen käyttöä lapsen seurassa ja sopia tietyt tv-ohjelmat, joita saa katsoa. Oman puhelimen voisi antaa lapselle vasta sitten, kun lapsi osaa esimerkiksi lukea, kirjoittaa tai lukea kellonaikoja.
Teknologialla ei ole vielä kovinkaan pitkää historiaa, mutta tulevaisuudessa sillä tulee olemaan suuri vaikutus yhteiskuntaan, maailmaan ja ihmisten sekä luonnon hyvinvointiin, toivottavasti myönteisessä mielessä.
Kiivi ja Sorsa
Evijärven keskikoulun pihan turvallisuus
Mielestäni Evijärven keskikoulun pihan turvallisuus ei ole luokkansa parhainta. Koulun pihan ylitse menee päivän aikana rekkoja, linja-autoja sekä henkilöautoja. Koulun pihaan on tullut 20km/h liikennemerkki jokin aika sitten, mutta koulussa välitunneilla ollessani huomaan joskus, että autoilijat eivät noudata tätä.
Henkilöautot, rekat sekä linja-autot menevät yleensä ala-asteen pihaan keskikoulun vierestä, mutta kuljettajien pitäisi tiedostaa se, että on heidän velvollisuus varoa keskikoulun oppilaita, jotka ovat välitunnilla.
Yksi tämän ongelman parannuskeino voisi olla se, että erilaiset kulkuneuvot menisivät eri kautta ala-asteen puolelle. Tämän parannuskeinon seurauksena vältyttäisiin varmasti monilta vaaratilanteilta. Pihan kulku eri kautta voisi auttaa luomaan enemmän turvallisuudentunnetta oppilaille sekä opettajille.
Tiia Pykäri
Mopojen aliviritys on rahastusta
Varmasti melkein jokaista mopoista kiinnostunutta nuorta on askarruttanut mopojen aliviritys. Nimittäin saman merkkinen mopo kulkee ulkomailla helposti 80km/h täysin vakiona, mutta Suomeen tuodessa mopo aliviritetään kulkemaan 45km/h. Mopojen rakenne ja paino on suunniteltu valmistajalla huomattavasti nopeampaan vauhtiin kuin Suomen laki sallii.
Moni ei tiedä tästä ja ostavat tietämättään mopojen alkuperäisiä osia viritysosina. Jos mopoja ei aliviritettäisi Suomeen tuodessa ja mopo saisi kulkea laillisesti 80km/h, mopoja ei viritettäisi laittomasti ja vaarallisesti. Tiedostamme sen, että mopojen alivirityksellä yritetään vähentää onnettomuuksien määrää, mutta jokaisen mopokortin hankkineen pitää ymmärtää vauhti, jarrutusmatka ja liikennesäännöt.
Mopopojat
Onko sinunkin perunaleikkurisi vaarassa?
Tiesitkö, että yhä useampaan sylimikroon tulee viruksia?
Haittaohjelmia on monenlaisia, esimerkiksi vakoiluohjelmia, jotka voivat tutkia esimerkiksi selaushistoriaa ja tarkkailla sinua nettikameran tai mikrofonin kautta. Toinen hieman samantapainen haittaohjelma on nimeltään keylockeri, joka jäljittelee näppäimistön painallukset, saa selville salasanat ja täten on tietoinen tekemisistäsi internetissä.
On myös olemassa vaarallisempia viruksia, kuten esimerkiksi rootkit, tunnettuna myös nimellä troijalainen, joka asentuu tietokoneelle hyökkääjän saatua se hallintaansa. Tämä virus välitetään toisen ohjelmiston avulla asennettavaksi. Troijalainen pyrkii piilottamaan itsensä asentumalla itse käyttöjärjestelmään. Troijalaisiin kuuluu usein etähallinta mahdollisuus.
Haittaohjelmat ovat vaarallisia, koska ne voivat varastaa tietosi, rahasi ja identiteettisi. Paras tapa välttää haittaohjelmia on pysyä pois epäilyttäviltä sivulta, ei klikkailla mainoksia tai mennä halpaan netissä oleville huijareille sekä skannata tietokone läpi jollakin luotettavalla haittaohjelma- torjuntatyökalulla ja vaihtaa salasanoja säännöllisesti.
Astianpesukone6000
Kansalaisopiston urheilumahdollisuudet nuorille
Järvilakeuden kansalaisopistolla ei ole liikunnallisia kursseja 8-16-vuotiaille nuorille. Muille ikäryhmille löytyy liikuntalajeja muun muassa lasten musiikkiliikunnasta eläkeläisten kuntopiiriin. Nuorten kiinnostus urheiluun voi pienentyä, kun ei ole mahdollisuuksia harrastaa sitä. Halukkaat joutuvat käymään naapurikunnissa harrastamassa, jolloin kuluu aikaa ja rahaa.
Mielestämme kunnan pitäisi kysellä, löytyisikö halukkaita harrastajia ja vetäjiä kokeilemaan uusia lajeja, kuten sulkapalloa, tennistä tai nyrkkeilyä. Tätä voitaisiin kokeilla yhden vuoden ajan ja jatkaa, jos se saa kannatusta.
Tiedämme, että monet ikäisemme nuoret haluavat harrastaa liikuntaa omalla paikkakunnalla. Toivoisimme tähän jotain muutosta. Pienikin askel on iso muutos.
Toivojat